محیط کشت مانیتول سالت آگار Mannitol salt agar از جمله محیط کشت های تولید شده توسط شرکت مرک از بزرگترین شرکت های تولید کننده مواد آزمایشگاهی و محیط کشت میکروبی در جهان است. در این مطلب کاربرد، مشخصات دقیق و نحوه خرید این محیط کشت از دایا اکسیر فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی را بخوانید.

توضیحات محیط کشت مانیتول سالت آگار

محیط کشت مانیتول سالت آگار (MSA) یک محیط انتخابی برای شناسایی و جداسازی گونه های بیماریزای باکتری استافیلوکوکوس از سایر باکتریها است. این محیط کشت یکی از رایجترین و پر استفاده ترین محیطهای کشت آزمایشگاهی می باشد.

محیط کشت مانیتول سالت آگار دارای درصد بالایی از نمک سدیم کلرید (NaCl) است. بصورت طبیعی این نمک بالا (تقریبا ۷.۵ درصد و بالاتر) مانع رشد بسیاری از باکتریها میگردد. با این وجود استافیلوکوک در این شرایط به خوبی رشد کرده و میتواند کلونی تشکیل دهد.

یکی از نکات مهم در مورد محیط کشت مانیتول سالت آگار وجود معرف فنول رد (phenol-red) در این محیط انتخابی است. فنول رد در Ph های بالا به رنگ قرمز دیده می شود اما در محیط های اسیدی (۶.۹ و پایین تر) به رنگ زرد در می آید.

قند مانیتول موجود در محیط کشت مانیتول سالت آگار توسط باکتری استافیلوکوکوس اورئوس تخمیر می شود در نتیجه موجب کاهش Ph محیط میگردد. در این حالت بخشهایی از محیط کشت که حاوی کلونی های این باکتری است به رنگ زرد دیده می شود.

در مقابل سایر گونه های باکتری استافیلوکوکوس و دیگر باکتریهایی که قادر به تخمیر قند مانیتول نیستند کلنیهای کوچک قرمز رنگ بر روی این محیط کشت تشکیل می دهند.

قند دی مانیتول، معرف فنول رد و نمک سدیم کلرید اساس عملکرد محیط کشت مانیتول سالت فنول رد آگار را شکل می دهند.

در واقع محیط کشت مانیتول سالت آگار هم یک محیط انتخابی و هم افتراقی بصورت توامان است. در مرحله اول به دلیل وجود نمک بالا مانع رشد طیف وسیعی از باکتریها میگردد (انتخابی)، از طرف دیگر گونه های باکتریهای تخمیر کننده قند مانیتول را از سایر گونه ها که این ویژگی را ندارند متمایز میکند (افتراقی).

ساخت و توسعه محیط کشت مانیتول سالت آگار به سال ۱۹۶۰ توسط شخصی به اسم چاپمن (Chapman) بر می گردد به همین خاطر به این محیط کشت، محیط کشت چاپمن نیز می گویند.

کاربرد محیط کشت مانیتول سالت آگار

امروزه محیط کشت مانیتول سالت آگار بصورت گسترده با هدفهای مختلف تحقیقاتی، تشخیصی و پیشگیری مورد استفاده قرار میگیرد.

به طور کلی هدف اصلی استفاده از این محیط شناسایی، افتراق و جداسازی باکتری بیماریزای استافیلوکوکوس اورئوس از سایر باکتریها بخصوص سویه های غیر بیماریزای خود استافیلوکوکوس است.

در بسیاری از صنایع غذایی جهت پیشگیری و جلوگیری از ورود این باکتری خطرناک به چرخه غذایی از محیط کشت مانیتول سالت آگار توسط بخش مانیتورینگ بهداشت محیطی و میکروبی (کنترل کیفیت) استفاده می شود.

همچنین برای سنجش و تشخیص آلودگی آب (آب استخر، چشمه های آب معدنی و آب آشامیدنی و …) به باکتری استافیلوکوکوس این محیط بکار می رود.

در لابراتوارهای پزشکی محیط MSA معمولا برای اهداف زیر استفاده می شود:

  • جداسازی باکتری استافیلوکوکوس اورئوس
  • تشخیص اولیه باکتری استافیلوکوکوس اورئوس
  • تست MRSA
  • تست کنترل کیفیت وسایل آزمایشگاه
  • مطالعه اپیدمیولوژی
  • نظارت جهت پیشگیری از سرایت و انتقال سویه های بیماریزای استافیلوکوکوس از آزمایشگاه

مشخصات محیط کشت  Mannitol salt agar

کاتالوگ نامبر۱.۰۵۴۰۴
نام لاتینMannitol salt phenol-red agar
نام فارسیمانیتول سالت آگار
گرید مادهEP, USP, JP, suitable for microbiology
شرایط نگهداریدمای اتاق
برندهای موجودمرک - کیولب
بسته بندی۱۰۰ گرم - ۵۰۰ گرم

 خرید محیط کشت  Mannitol salt agar

شرکت دایا اکسیر با همکاری کارشناسان مجرب خود در بخش فنی و فروش جهت تأمین مواد اولیه پژوهش های تحقیقاتی، محیط کشت مانیتول سالت آگار با کیفیت بالا و قیمت مناسب را فراهم نموده است. شما می توانید جهت خرید این ماده با بخش فروش شرکت دایا اکسیر تماس بگیرید.همچنین برای مشاهده لیست محصولات محیط کشت به سایت دایا اکسیر دسته محصولات مراجعه نمایید.

قیمت محیط کشت Mannitol salt agar

دایا اکسیر مرکز فروش مواد شیمیایی در تهران و نمایندگی شرکت مرک، آماده پاسخگویی به استعلام قیمت محیط کشت خریداران محترم با قیمت های مناسب می باشد.

محیط کشت مانیتول سالت آگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت استعلام قیمت مواد آزمایشگاهی لطفا ارتباط بگیرید
error: Content is protected !!