یکی از محصولات موجود در برند مرک، ماده شیمیایی آزمایشگاهی سدیم استات (Sodium acetate)  میباشد که تولید شده توسط شرکت مرک از بزرگترین شرکت های تولید کننده مواد آزمایشگاهی در جهان است. در این مطلب مشخصات دقیق و نحوه خرید این ماده شیمیایی را از دایا اکسیر مرکز فروش مواد شیمیایی در تهران بخوانید.

توضیحات سدیم استات

سدیم استات نمکی آلی از اسید استیک است، ماده ای که باعث ترشی سرکه می شود. یک پودر کریستالی سفید رنگ است که به عنوان نمک بی آب یا تری هیدرات شناخته می شود. سدیم استات به طور طبیعی در بافت های گیاهان و حیوانات تولید می شود.

سدیم استات با نام های دیگری همچون سدیم اتانوآت Sodium ethanoateh ، سدیم اتانات ، نمک سدیم استیک اسید و یخ داغ Hot ice  نیز شناخته شده است.

سدیم استات برای اولین بار در سال ۱۸۰۷ توسط آقای همفری دیوی کشف شد.

این نمک به دو صورت، بی آب یا رقیق شده وجود دارد. یون سدیم وگروه CH۳COO- موجود در آن، برای ارگانیسم ها و بدن نقش مهمی دارند: یون سدیم به عنوان تنظیم کننده آب کل بدن و یون استات به عنوان گیرنده هیدروژن می باشد.

سدیم استات، را می توان در آزمایشگاه با واکنش اسید استیک با کربنات سدیم بی کربنات سدیم یا هیدروکسید سدیم تهیه کرد. استات سدیم بدون آب، یک پودر سفید است که به عنوان ماده نگهدارنده مواد غذایی در صنایع غذایی و نیز به عنوان یک محلول بافر در بسیاری از کاربردهای بیوشیمیایی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرد.

سدیم استات از طریق یک واکنش بسیار ساده و ارزان شامل خنثی سازی اسید استیک قابل تهیه است. در سنتز این ماده از سرکه یا اسید استیک یخچالی، سودا شستشو (کربنات سدیم) یا جوش شیرین (بی کربنات سدیم) یا هیدروکسید سدیم استفاده می شود.

وقتی واکنش شامل کربنات سدیم یا بی کربنات ها باشد، اسید کربنیک و سدیم استات تولید می کند. اسید کربنیک به راحتی در شرایط عادی به دی اکسید کربن و آب تجزیه می شود

اگر واکنش با هیدروکسید سدیم انجام شود، سدیم استات، و آب، تنها محصولات هستند

در صورت استفاده از کربنات سدیم یا بی کربنات سدیم، دی اکسید کربن (یک گاز سمی) آزاد می شود اما اگر از هیدروکسید سدیم استفاده شود، آب، فرآورده جانبی واکنش است.

ویژگی های سدیم استات

سدیم استات معمولا به صورت جامد یافت می شود که حالت پودری و کریستالی دارد و به رنگ سفید است . این ترکیب شیمیایی هیچ گونه بویی ندارد .

سدیم استات انحلال پذیری بسیار خوبی دارد . این ترکیب شیمیایی در آب به خوبی حل می شود . همچنین در اتانول ، متانول ، هیدرازین و … به خوبی محلول است .

سدیم استات از نظر شیمیایی جزو مواد شیمیایی پایدار می باشد . به علاوه این ترکیب شیمیایی ماده ای به شدت سمی و خورنده می باشد . همچنین در صورتی که در مجاورت منبع حرارت و گرما قرار گیرد ، آتش زا می باشد .

سدیم استات 1

شرایط استفاده و خطرات سدیم استات

همانطور که گفته شد سدیم استات ماده ایست بسیار سمی . به همین علت خریداران برای استفاده از این ماده خطرناک می بایست نکاتی را رعایت کرد . در این قسمت سعی داریم شما را با شرایط مناسب برای استفاده از این ترکیب شیمیایی آشنا کنیم :

سدیم استات در صورت تماس با پوست می ‌تواند موجب سوزش و قرمزی پوست شود . به همین علت افرادی که با این ماده شیمیایی سر و کار دارند ، می بایست از دستکش و لباس محافظ استفاده کنند تا احتمال بروز مشکلات و آسیب ها را به حداقل برسانند . همچنین در صورت بروز چنین مشکلاتی ، محل سوختگی را فورا با آب سرد شست و شو دهید و سریعا به پزشک مراجعه کنید .

به علاوه اگر در مجاورت چشم انسان قرار گیرد و یا گازهای متصاعد شده از این ترکیب شیمیایی وارد چشم انسان شود می تواند باعث سوزش و قرمزی چشم فرد شود و مشکلاتی برای انسان ایجاد کند . به همین علت افرادی که با این ماده شیمیایی سر و کار دارد ، می بایست از عینک های محافظ استفاده کنند .

شرایط نگهداری از سدیم استات

سدیم استات یا سدیم اتانوآت ماده ای اشتعال پذیر است و در صورتی که در مزض حرارت قرار گیرد می تواند مشتعل شود . به همین علت این ماده شیمیایی می بایست به دور از هر گونه منبع حرارتی نگهداری شود .

به علاوه سدیم استات توسط اسیدهای قوی خورده می شود . به همین علت این ترکیب شیمیایی می بایست به دور از اسیدهای قوی نگهداری شود .

تولید سدیم استات

۱-سدیم استات از واکنش بی‌کربنات سدیم در سرکه به‌صورت محلول آبی تولید می‌شود. . این واکنش همراه با کربنیک اسید به‌صورت آزاد کردن گاز کربن دی‌اکسید و آب می‌باشد.

۲- سدیم استات درواقع نمک اسید کربوکسیلیک است که از واکنش سدیم هیدروکسید با اسید استیک تولید می‌شود.

کاربرد سدیم استات

  • محلول سدیم استات، به عنوان داروی جایگزین برای کلرید سدیم برای تهیه یون سدیم (+Na) به ارگانیسم، مورد استفاده قرار می گیرد. استات سدیم یک معرف گسترده در کاربردهای بیولوژی مولکولی است. به عنوان یک بافر در رابطه با اسید استیک، در محدوده بافر pH  بین ۵.۶ – ۳.۶ به کار برده می شود.
  • کاربردهای گسترده ای از سدیم استات شامل استفاده از آن به عنوان ضدعفونی کننده در تولید پلاستیک، به عنوان یک ماده رنگ کننده در رنگ آمیزی و برنزه کردن چرم است. این ماده در صنعت آبکاری، به عنوان بافر در تولید نفت، در حفظ مواد غذایی و برای حفاری گل ها به کار می رود. همچنین در بسیاری از محصولات رایج از جمله پدهای گرمایش فوری نیز استفاده می شود.
  • استات سدیم یک ماده شیمیایی با کاربردهای مختلف صنعتی خصوصاً در صنایع نساجی است. در خنثی سازی فاضلاب اسید سولفوریک در صنعت نساجی استفاده می شود. در کنترل آفات، سدیم استات برای استفاده به عنوان بخشی از نماتیدها تحت مطالعه است. سدیم استات، اسید سولفوریک بسیار قوی موجود در جریان زباله را خنثی می کند.
  • این ماده پایدار است و با اکسید کننده های قوی ناسازگار است که در صورت تماس می تواند تحریک کننده چشم، پوست و دستگاه تنفسی باشد.
  • نساجی:خنثی‌سازی ضایعاتاسید سولفوریک ،در زمان تولید لباس‌های کتان ( پنبه‌ای) برای جلوگیری از تجمع الکتریسیته ساکن. اسید شویی در دباغی با کروم.
  • لاستیک‌سازی:جلوگیری از حرارت زیاد.
  • صنعت ساختمان:از سدیم استات به دلیل ارزان‌تر بودن و کارایی بهتر برای درزگیری و مقاومت بتن در برابر آب استفاده می‌شود و همچنین باعث افزایش طول عمر بتن می‌شود
  • محلولبافر:از محلول استات سدیم و اسید استیک به‌عنوان باز مزدوج اسید استیک برای یک بافر برای نگه‌داشتن یک سطح pH نسبتاً ثابت می‌تواند استفاده کرد.
  • صنایع غذایی: به‌عنوان طعم دهی در مواد غذایی مانند چیپس سرکه نمکی.
  • شوینده: از بین برنده ی لکه های رسوب و زگ زدگی
  • بتن: کمک به آب بندی بتن
  • داروسازی: معرف در آزمایشگاه
  • استفاده آزمایشگاهی:این ماده یک ماده رایج مورد استفاده در آزمایشگاه­ های زیست­ شناسی مولکولی و بیوشیمی است. یکی از کاربردهای آن خارج کردن DNA از سلول است.

مشخصات سدیم استات

کاتالوگ نامبر۱.۰۶۲۶۸
نام لاتینSodium acetate
نام فارسیسدیم استات
نام مشابهSodium acetate, Acetic acid sodium salt
Cas no۱۲۷-۰۹-۳
فرمول شیمیاییC2H3NaO2
گرید مادهanhydrous for analysis EMSURE® ACS,Reag. Ph Eur
وزن مولکولی۸۲.۰۳
شرایط نگهداری۸-۳۰°C

نحوه خرید Sodium acetate

شرکت دایا اکسیر نمایندگی شرکت مرک در ایران با همکاری کارشناسان مجرب خود در بخش فنی و فروش جهت تأمین مواد اولیه پژوهش های تحقیقاتی، ماده سدیم استات با کیفیت بالا و قیمت مناسب را فراهم نموده است. شما می توانید جهت خرید این ماده با شرکت دایا اکسیر فروش مواد شیمیایی  تماس حاصل بفرمایید و پس از دریافت پیش فاکتور و اطمینان حاصل کردن از صحیح بودن کاتالوگ نامبر ماده درخواستی، اقدام به ثبت سفارش نمایید. ضمنا امکان خرید اینترنتی مواد شیمیایی آزمایشگاهی نیز فراهم میباشد.

تحویل کالاهای خریداری شده و زمان تحویل آن ها به صورت زیر می باشد.

  •  کالاهای موجود در انبار  ۲۴ تا ۴۸ ساعت کاری
  • کالاهای وارداتی ۱ الی ۲ ماه کاری

روش های ارسال کالا

  • مشتریان تهران: ارسال توسط پیک
  • مشتریان سایر شهرها: ارسال توسط شرکت های حمل و نقل کالا

قیمت Sodium acetate

دایا اکسیر وارد کننده بدون واسطه مواد شیمیایی مرک، آماده پاسخگویی به استعلام قیمت مواد شیمیایی خریداران محترم با قیمت های مناسب می باشد. لطفا جهت دریافت قیمت از طریق راههای ارتباطی با کارشناسان فروش مجموعه تماس حاصل نمایید.

سدیم استات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت استعلام قیمت مواد آزمایشگاهی لطفا ارتباط بگیرید
error: Content is protected !!