مواد شیمیایی آزمایشگاهی جزو موادی هستند که در آزمایشگاه‌ها از آنها استفاده می‌شود. انواع مختلفی از مواد شیمیایی در بازار وجود دارد که هر کدام خصوصیات و ویژگی‌ها و کاربرد خاص خود را دارند. هنگامی که در حال خرید مواد شیمیایی آزمایشگاهی مورد نیاز خود را جمع آوری کردید، ایده خوبی است که روی ذخیره آن ها تمرکز کنید. در اینجا، شما باید اقدامات ایمنی لازم و حرفه‌ای را در این زمینه رعایت کنید. شما باید به سازگاری انواع مختلف توجه کنید تا از هرگونه احتمال ایجاد واکنش جلوگیری شود.

بنابراین در این مطلب می خواهیم کمی بیشتر با ویژگی های مواد شیمیایی آشنا شویم تا بتوانیم بهتر آنها را نگهداری و استفاده کنیم

اقدامات لازم برای ذخیره و نگهداری مواد شیمیایی آزمایشگاهی چیست؟

از مهمترین موارد در ذخیره و نگهداری مواد شیمیایی آزمایشگاهی این است که شما باید مطمئن شوید که مواد شیمیایی فرار در نزدیک هیچ ترکیبات شیمیایی دیگری قرار نمی‌گیرند که با آن بتوانند واکنش نشان دهند. به طور مشابه، از تهویه مناسب اطمینان حاصل کنید تا هیچ ماده شیمیایی سمی نتواند باعث مسمومیت متخصصین، دانش آموزان، دانشجویان به طور کلی افراد موجود در آزمایشگاه‌ها شود. همیشه تاریخ بسته بندی را برچسب زده و علامت گذاری کنید. این به شما امکان می دهد همیشه از تازه بودن یا انقضاء مواد شیمیایی آگاه باشید. علاوه بر این ، این مواد شیمیایی باید در یک کابینت مخصوص نگهداری شوند. در صورتی که مجبور باشید مواد شیمیایی قابل اشتعال را ذخیره کنید، باید یک کابینت مخصوص برای این موارد بدست آورید. برای جلوگیری از آلودگی نیز باید ذخیره سازی به روش استاندارد انجام شود. شرکت‌های بزرگی هستند که در زمینه تولید مواد شیمیایی آزمایشگاهی ایمن و استاندارد فعالیت می‌کنند مانند شناخته شده ترین آنها یعنی شرکت سیگما آلدریچ است. برای اینکه این مواد با کیفیت بالا و قیمت مناسب به دستتان برسد می‌توانید از خدمات شرکت دایا اکسیر  استفاده کنید. دایا اکسیر یکی از معتبرترین و شناخته شده ترین شرکت‌های ایرانی وارد کننده و فروشنده مواد شیمیایی و آزمایشگاهی برندهای بزرگ ساخت چنین محصولاتی است.

کاربرد مواد شیمیایی آزمایشگاهی

آموزش رعایت موارد ایمنی در استفاده از مواد شیمیایی آزمایشگاهی چه اهمیتی دارد؟

ایمنی در آزمایشگاه به خصوص هنگام کار دانشجویان و دانش آموزان با این مواد شیمیایی آزمایشگاهی باید همیشه اولویت شماره یک باشد. آنها به احتمال زیاد باعث بروز حوادث ناشی از اشتباه می‌شوند چرا که در اکثر مواقع فقط می‌خواهند ببینند که چگونه مواد شیمیایی با هم واکنش نشان می‌دهند. اطمینان حاصل کنید که همه دانش آموزان و دانشجویان در آزمایشگاه از وسایل ایمنی مانند دستکش، لوازم ایمنی، عینک، پیش بند و لباس مخصوص آزمایشگاه استفاده می‌کنند. آموزش دانش آموزان و دانشجویان برای رعایت ایمنی در استفاده از مواد شیمیایی آزمایشگاهی باید انجام شود. بسیاری از افراد از روش‌های صحیح استفاده از مواد شیمیایی، نحوه تمیز کردن لیوان و آزمایش لوله و سایر موارد آگاهی ندارند. علامت گذاری می‌تواند به از بین بردن هرگونه سردرگمی کمک کند. برای جلوگیری از ریختن مواد شیمیایی آزمایشگاهی در کف آزمایشگاه باید اقدامات اضافی مانند استفاده از تشک ضد لغزش برای کف انجام شود. شرکت دایا اکسیر وارد کننده و فروشنده انواع محصولات و مواد شیمیایی و آزمایشگاهی در قالب تولید محتوا در سایت و ارائه کاتالوگ و بروشور در جعبه و بسته بندی این محصولات، آموزش‌های لازم را برای استفاده مواد شیمیایی آزمایشگاهی می‌دهد.

در فایل صوتی زیر نیز می توانید مواردی که بایستی در نگهداری مواد شیمیایی در آزمایشگاه ها رعایت شود گوش دهید:

نحوه استفاده از مواد شیمیایی آزمایشگاهی

موارد ایمنی استفاده از مواد شیمیایی چیست؟

برای استفاده ایمن از مواد شیمیایی آزمایشگاهی باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • هرگز در محیط آزمایشگاه ندوید

وقتی وارد آزمایشگاه می‌شوید هرگز ندوید. انواع و اقسام مواد مختلف در هر آزمایشگاه وجود دارد که اگر بر اثر دویدن با آنها برخورد کنید، می‌شکنند. ممکن است سیم‌های برقی در زمین وجود داشته باشند که با آنها برخورد کنید و صدمات و آسیب‌هایی هم به خود و هم به آزمایشگاه بزنید.

  • پوشش ایمن داشته باشید

برای حضور در آزمایشگاه و استفاده از مواد باید پوشش ایمن داشته باشید. لباس مخصوص، عینک ایمنی، کلاه ایمنی، کفش ایمنی، دستکش و … برای کار در آزمایشگاه باید پوشیده شود.

  •  از مواد شیمیایی آزمایشگاهی درست استفاده کنید

هنگام استفاده از مواد شیمیایی آزمایشگاهی در آزمایشگاه، باید با احتیاط عمل کرد. برای هر بار ریختن یا دست زدن به آنها، دستکش بپوشید. اگر در ظرفی و یا تجهیزاتی در آزمایشگاه نشتی وجود دارد، حتما به معلم اطلاع دهید. اگر مجبور به دفع و دور ریختن هستید ، همیشه از ظروف زباله مخصوص موجود در آزمایشگاه استفاده کنید. هرگز در داخل ظرفی که از آن برداشته‌اید، نریزید. اگر این کار را انجام دهید، هر آنچه در ظرف شما بود می‌تواند باعث واکنش با ماده موجود در ظرف اصلی شود.

  •  از تجهیزات آزمایشگاهی درست استفاده کنید

مهم است که از تجهیزات آزمایشگاهی مختلف، با احتیاط استفاده کنید. میکروسکوپ ها باید با هر دو دست نگه داشته شوند. هنگام استفاده از وسایل شیشه‌ای، حتما آنها را با هر دو دست نگه دارید. اگر وسیله شیشه‌ای گرم شد، حتما از انبر برای حمل و نقل آن استفاده کنید.

  • در مواجهه با ظرف شیشه آزمایشگاهی شکسته مراقب باشید

اگر ظروف شیشه‌ای آزمایشگاهی را شکسته‌اید، هرگز به آن دست نزنید. بلکه فورا این قضیه را با مسئول آزمایشگاه یا معلم خود در میان بگذارید. آنها با رعایت اصول ایمنی این مشکل را برطرف می‌کنند.

  • محلی برای شستشوی چشم و بدن داشته باشید

اگر مواد شیمیایی آزمایشگاهی با چشم شما تماس برقرار کرد، به محل شستشوی چشم مراجعه کرده و به مدت ۱۵ دقیقه چشم خود را بشویید. هنگام شستشو مطمئن شوید که چشمان خود را باز کرده‌اید. اگر با پوست شما تماس برقرار کرد، به محل دوش گرفتن بروید و دسته قرمز را بکشید. زیر دوش بایستید و ۱۵ دقیقه بدن خود را بشویید.

  • نحوه استفاده از کپسول آتش‌نشانی را بدانید

در هنگام بروز حادثه آتش سوزی در آزمایشگاه مسئول آزمایشگاه خود را در جریان بگذارید تا با رعایت نکات ایمنی از کپسول آتش‌نشانی برای خاموش کردن آتش استفاده کنند.

  • هرگز در محیط آزمایشگاه غذا و مایعات نخورید

هرگز در محیط آزمایشگاه و هنگام کار با مواد شیمیایی آزمایشگاهی غذایی نخورید و مایعاتی ننوشید.

  • شستن ظروف و تجهیزات آزمایشگاهی الزامیست

بعد از اتمام کار وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی استفاده شده را با آب بشویید.

  • شستن دستان الزامیست

بعد از اتمام کار حتما برای جلوگیری از بروز بیماری و مشکل قبل از خروج از آزمایشگاه دستان خود را با آب و صابون بشویید.

شرکت دایا اکسیر به عنوان نماینده رسمی برند سیگما آلدریچ و دیگر برندهای بزرگ و معتبرمانند فروش مواد شیمیایی مرک آلمان در زمینه واردات و فروش آنها در سایت خود اقدام می‌کند.

4 دیدگاه در مواد شیمیایی آزمایشگاهی چه کاربردی دارند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت استعلام قیمت مواد آزمایشگاهی لطفا ارتباط بگیرید
error: Content is protected !!