در مطلب قبلی در مورد آنزیم ها و نحوه عملکردشان صحبت کردیم. در این مطلب از دایا اکسیر که فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی را انجام میدهد، می خواهیم  به بررسی پروبیوتیک ها و تاثیر آنها بر روی سلامت بدن بپردازیم.

 

پروبیوتیک چیست؟

در اکتبر ۲۰۰۱ توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) پروبیوتیک ها به عنوان “میکروارگانیسم های زنده ای که وقتی به مقدار کافی تجویز شوند برای میزبان مفید است” تعریف شد.

در واقع پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که در صورت مصرف یا استفاده از بدن برای سلامتی مفید هستند. آنها را می توان در ماست و سایر غذاهای تخمیر شده، مکمل های غذایی و محصولات زیبایی یافت.
اگرچه مردم اغلب باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها را به عنوان “میکروب” مضر تصور می کنند اما بسیاری از آنها در واقع مفید هستند. برخی از باکتری ها به هضم غذا، تخریب سلول های بیماری زا یا تولید ویتامین ها کمک می کنند. بسیاری از میکروارگانیسم های موجود در محصولات پروبیوتیک در واقع همان میکروارگانیسم هایی که به طور طبیعی در بدن ما زندگی می کنند یا مشابه با آنها هستند.

پروبیوتیک 1

 

چه نوع باکتری هایی در پروبیوتیک ها وجود دارند؟

پروبیوتیک ها ممکن است حاوی انواع مختلفی از میکروارگانیسم ها باشند. معروف ترین باکتری های پروبیوتیک متعلق به گروه هایی به نام لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم هستند. سایر باکتری ها نیز ممکن است به عنوان پروبیوتیک مورد استفاده قرار گیرند، و همچنین مخمرهایی مانند ساکارومایسس بولاردی.
انواع مختلف پروبیوتیک ها ممکن است اثرات متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال، اگر نوع خاصی از لاکتوباسیلوس به پیشگیری از بیماری کمک می کند، لزوماً به این معنی نیست که نوع دیگری از لاکتوباسیلوس یا هر یک از پروبیوتیک های بیفیدوباکتریوم نیز همین کار را انجام می دهد.

 

پروبیوتیک ها ممکن است اثرات مختلفی در بدن داشته باشند و پروبیوتیک های مختلف ممکن است به روش های مختلفی عمل کنند.

پروبیوتیک ها ممکن است:

  • به بدن کمک کند تا جامعه ای سالم از میکروارگانیسم ها را حفظ کند یا به جامعه میکروارگانیسم های بدن کمک کند پس از ایجاد اختلال به وضعیت سالم بازگردند.
  • تولید موادی که اثرات مطلوبی دارند
  • بر پاسخ ایمنی بدن تأثیر بگذارند

میکروبیوم را به عنوان یک جامعه متنوع از موجودات، مانند جنگل، در نظر بگیرید که برای حفظ سلامت بدن شما با هم کار می کنند. این جامعه از چیزهایی به نام میکروب تشکیل شده است. شما تریلیون ها میکروب روی بدن و در بدن خود داریدمیکروبیوم هر فردی منحصر به فرد است. هیچ دو نفری سلول های میکروبی یکسانی ندارند حتی دوقلوها نیز متفاوت هستند.

 

اگرچه انواع مختلفی از باکتری ها وجود دارد که می توان آنها را پروبیوتیک در نظر گرفت، دو نوع باکتری خاص وجود دارد که پروبیوتیک های رایج در فروشگاه ها هستند:

لاکتوباسیلوس:  لاکتوباسیلوس رایج ترین پروبیوتیک است. این همان چیزی است که در ماست و سایر غذاهای تخمیر شده پیدا خواهید کرد. سویه های مختلف می توانند به اسهال کمک کنند و ممکن است به افرادی که نمی توانند لاکتوز( قند موجود در شیر) را هضم کنند، کمک کند.

بیفیدوباکتریوم: می توانید آن را در برخی از محصولات لبنی پیدا کنید. ممکن است به کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر(IBS)  و برخی شرایط دیگر کمک کند.

 

پروبیوتیک ها نیز از مخمر خوب تشکیل شده اند. رایج ترین نوع مخمر موجود در پروبیوتیک ها ساکارومایسس بولاردی میباشد.ساکارومایسس بولاردی مخمری است که در پروبیوتیک ها یافت می شود. به نظر می رسد که به مبارزه با اسهال و سایر مشکلات گوارشی کمک می کند.

 

پروبیتیک 2

 

پروبیوتیک ها چگونه عمل میکنند؟

محققان در تلاشند تا بفهمند پروبیوتیک ها دقیقا چگونه کار می کنند. برخی از راه هایی که آنها ممکن است شما را سالم نگه دارند:

هنگامی که باکتری های “خوب” بدن خود را از دست می دهید، به عنوان مثال پس از مصرف آنتی بیوتیک، پروبیوتیک ها می توانند به جایگزینی آنها کمک کنند.

آن‌ها می‌توانند به تعادل باکتری‌های «خوب» و «بد» کمک کنند تا بدن شما به همان شکلی که باید کار کند.

محققان در حال حاضر مطمئن نیستند که مکمل های پروبیوتیک چقدر برای درمان موثر هستند. تحقیقات مداوم در مورد موضوع وجود دارد. در حالی که بسیاری از مطالعات تحقیقاتی نتایج مثبتی بر تاثیر مکمل های پروبیوتیک داشته اند، هنوز تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.تاکنون تحقیقاتی در مورد اثرات پروبیوتیک بر روی موارد متعددی از جمله موارد زیر بررسی شده است:

  • آلرژی
  • آسم
  • فشار خون
  • کلسترول
  • افسردگی و اضطراب
  • اسهال
  • عملکرد ایمنی و عفونت ها
  • بیماری التهابی روده
  • سندرم روده تحریک پذیر
  • بارداری
  • درد مکرر شکم

پروبیوتیک 3

 

شما می توانید میزان میکروب های خوب بدن خود را از طریق غذاها، نوشیدنی ها و مکمل ها افزایش دهید. ممکن است از قبل غذاهای خاصی در رژیم غذایی روزانه خود داشته باشید که حاوی پروبیوتیک هستند. به طور خاص غذاهای تخمیر شده (مثلاً ماست و ترشیجات) میزبان تعداد زیادی باکتری خوب هستند که برای بدن شما مفید هستند و پروبیوتیک های اضافی را وارد رژیم غذایی شما می کند. به غیر از غذا، می توانید از طریق مکمل های غذایی نیز ، پروبیوتیک ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مکمل های پروبیوتیک ممکن است با یک پری بیوتیک ترکیب شوند. پری بیوتیک ها کربوهیدرات های پیچیده ای هستند که میکروارگانیسم های روده شما را تغذیه می کنند. اساساً، پری بیوتیک ها “منبع غذایی” برای باکتری های خوب هستند. آنها به تغذیه باکتری های خوب و سالم نگه داشتن آن ها کمک می کنند. پری بیوتیک ها شامل اینولین، پکتین و نشاسته های مقاوم هستند. وقتی مکملی دارید که ترکیبی از پروبیوتیک و پری بیوتیک است، به آن سین بیوتیک می گویند.

 

سخن پایانی

در این مطلب از دایا اکسیر در مورد پروبیوتیک ها،انواع آنها ونحوه عملکردشان صحبت کردیم، همچنان تحقیقات بسیاری در مورد تاثیر پروبیوتیک ها در حال انجام است. از اینکه با ما همراه بودید متشکریم. اگر تمایل داشتید می توانید این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت استعلام قیمت مواد آزمایشگاهی لطفا ارتباط بگیرید
error: Content is protected !!