محیط کشت شکلات آگار  (Chocolate Agar +LTH – SDV) از جمله محیط کشت های تولید شده توسط شرکت مرک از بزرگترین شرکت های تولید کننده مواد آزمایشگاهی و محیط کشت میکروبی در جهان است. در این مطلب کاربرد، مشخصات دقیق و نحوه خرید این محیط کشت از دایا اکسیر فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی را بخوانید.

توضیحات محیط کشت شکلات آگار

شکلات آگار  یا شکلات آگار خون دار ، یک محیط رشد غیر انتخابی و غنی شده است که برای جداسازی باکتری های بیماری زا استفاده می شود. محیط کشت شکلات آگار به دلیل داشتن مواد غذایی غنی و همچنین داشتن pH مناسب برای رشد بسیاری از باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها، در آزمایشگاه‌های پزشکی و دامپزشکی بسیار استفاده می‌شود.

علاوه بر این، محیط کشت شکلات آگار به دلیل رنگ تیره‌ی خود، برای تشخیص و شناسایی باکتری‌هایی که روی محیط کشت رشد کرده‌اند، مفید است.

این یک نوع پلیت آگار خون دار است که حاوی گلبول های قرمز خون دار است که با گرم شدن آرام محیط تا ۸۰ درجه سانتی گراد، گلبول های قرمز آن لیز شده است. از آگار شکلاتی برای رشد باکتری های تنفسی سخت رشد و دیر رشد مانند هموفیلوس آنفلوآنزا و نایسریا مننژیتیدیس به خوبی رشد می کنند استفاده می شود.

علاوه بر این ، برخی از این باکتری ها ، به ویژه  آنفلوانزا H ، به فاکتورهای رشدی مانند نیکوتین آمید آدنین دینوکلئوتید فاکتور V (دی نوکلئوتید نیکوتین آمید)  یا NAD (کوآنزیم نیکوتین آمید آدنین دی نوکلئوتید) و فاکتور X (همین)  که در داخل گلبول های قرمز خون هستند ، نیاز دارند. بنابراین ، پیش نیاز رشد این باکتری ها وجود گلبول های قرمز لیز شده است.

گرمایی که به این محیط داده می شود، آنزیم های را نیز غیرفعال می کند که می توانند NAD را تخریب کنند. نام این آگار از رنگ شکلاتی آن گرفته شده است.

محیط کشت شکلات آگار حرارت دیده و پس از استریل شدن خون به آن اضافه می شود. دمای بالای محیط کشت باعث تخریب گلبول های قرمز شده و محتویات داخل گلبول ها باعث تیره شدن محیط کشت شده و به رنگ شکلاتی دیده می شود.

در این محیط کشت باکتری هایی که با مشکل روبرو است ، به دلیل حضور مواد مغذی و هموگلوبین که از گلبول های قرمز تخریب شده نشات می گیرند، راحت تر صورت می گیرد.

محیط کشت شکلات آگار یک محیط کشت است که برای رشد باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها استفاده می‌شود. آگار یک نوع شکلات مخصوص است که شامل انواع مختلفی از قندها، پروتئین‌ها و مواد معدنی است و برای رشد بسیاری از باکتری‌ها و قارچ‌ها مناسب است.

محیط شکلات آگار در صورتی که به آن آنتی بیوتیکهای ونکومایسین، کولیستین و نیستاتین اضافه شود تبدیل به محیط اختصاصی برای نایسریاها می شود که به آن تایر مارتین می گویند.
اگر غلظت ونکومایسین را از ۴ به ۲ میکروگرم کاهش دهند و آنتی بیوتیک SXT (تری متوپریم انومتوکسازول) به محیط اضافه کنند تبدیل به MTM (مادی فای تایر مارتین) میشود.

شایع ترین پاتوژن های باکتریایی که برای رشد به این محیط غنی شده نیاز دارند عبارتند از نایسریا گونوره و گونه های هموفیلوس. پایه آگار شکلاتی، با افزودن مکمل ها، رشد عالی ارگانیسم های سریع را بدون رشد بیش از حد توسط موجودات آلوده می دهد. هضم کازئین و بافت حیوانی که ارگانیسم را با مواد مغذی نیتروژن دار، اسیدهای آمینه و سایر عناصر ضروری برای رشد ارگانیسم ها تامین می کند.

از آنجایی که گونه های نایسریا به مواد سمی مانند اسیدهای چرب بسیار حساس هستند، از این رو افزودن نشاسته ذرت به خنثی کردن متابولیت های سمی احتمالی کمک می کند، در حالی که فسفات پتاسیم به حفظ pH یکنواخت در طول رشد کمک می کند.

کلرید سدیم تعادل اسمزی را حفظ می کند و در نتیجه یکپارچگی سلول ها را حفظ می کند.

ترکیبات محیط شکلات آگار

  • کازئین یا بافت حیوانی هضم شده
  • نشاسته ذرت
  • سدیم کلرید
  • دی پتاسیم فسفات
  • مونوپتاسیم فسفات
  • محلول هموگلوبین
  • کوآنزیم های غنی کننده
  • آگار

نکات محیط شکلات آگار

شکلات آگار پایه با افزودن مکمل ها، محیط مناسبی برای باکتری های سخت رشد است. کازئین و بافت حیوانی هضم شده، مواد مغذی نیتروژنی ، اسیدهای آمینه و سایر عناصر ضروری برای رشد ارگانیسم ها را فراهم می کنند.

از آنجا که گونه های نیسریا به مواد سمی مانند اسیدهای چرب بسیار حساس هستند ، بنابراین افزودن نشاسته ذرت به خنثی سازی متابولیت های سمی احتمالی کمک می کند ، فسفات پتاسیم به حفظ یکنواخت PH در طول رشد کمک می کند.

سدیم کلراید تعادل اسمزی را حفظ می کند و در نتیجه یکپارچگی سلول ها را حفظ می کند. شکلات آگار همچنین به عنوان گونه ای از محیط های آگار خون دار در نظر گرفته می شود که شامل گلبول های قرمز خون لیز شده است که با گرم شدن آهسته محیط تا ۸۰ درجه سانتی گراد لیز شده است.

آیا محیط کشت شکلات آگار برای کشت باکتری‌های مفید هم مناسب است

بله، محیط کشت شکلات آگار برای کشت باکتری‌های مفید نیز مناسب است. باکتری‌های مفید مانند لاکتوباسیل، بیفیدوباکتریوم و استرپتوکوکوس سالیواریوس برای ساخت محصولات غذایی مانند ماست، کره و سایر محصولات لبنی، به کار می‌رود و این باکتری‌ها در محیط کشت شکلات آگار نیز می‌توانند رشد کنند.

همچنین، بسیاری از باکتری‌های مفید دیگر مانند باکتری‌های تولید کننده انزیم‌های دستگاه گوارش، باکتری‌های تولید کننده ویتامین‌ها و باکتری‌های تولید کنندروفیل هم می‌توانند در محیط کشت شکلات آگار رشد کرده و برای مطالعات علمی و کاربردهای پزشکی و صنعتی مورد استفاده قرار گیرند.

همانطور که گفته شد، محیط کشت شکلات آگار برای رشد باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها به دلیل داشتن مواد غذایی غنی و محیط مناسب بسیار مناسب است. بنابراین، با توجه به نوع باکتری موردنظر، محیط کشت مناسبی انتخاب می‌شود و ممکن است محیط کشت شکلات آگار هم در بین این محیط‌ها باشد.

چه نمونه‌هایی روی محیط کشت شکلات آگار کاشته می‌شوند

محیط کشت شکلات آگار به دلیل داشتن مواد غذایی غنی و محیط مناسب برای رشد بسیاری از باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها، برای کشت و رشد نمونه‌های مختلفی از باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها استفاده می‌شود. به عنوان مثال:

۱. باکتری‌های گرم مثبت مانند استافیلوکوکوس، لیستریا، باسیلوس و کلوستریدیوم.

۲. باکتری‌های گرم منفی مانند اشریشیا، سالمونلا، کلبسیلا، پروویدنس، پسودوموناس و همچنین باکتری‌هایی که باعث عفونت‌های مجراحی مثل پیوند اعضا و جراحی های مختلف می‌شوند.

۳. قارچ‌های مختلف مانند آسپرژیلوس، کاندیدا و کریپتوکوکوس.

۴. ویروس‌هایی که روی این محیط کشت رشد می‌کنند مانند ویروس‌های هرپس، ویروس‌های تور، ویروس‌های آنفلوآنزا و ویروس‌های هپاتیتیس.

علاوه بر این، محیط کشت شکلات آگار برای کشت و رشد نمونه‌هایی که به دلیل وجود درصد بالای چربی‌ها در نمونه‌ها، روی محیط کشت‌های دیگر رشد نمی‌کنند، مثل باکتری‌هایمیکوباکتریوم و نوکاردیا، نیز استفاده می‌شود.

آیا محیط کشت شکلات آگار برای کشت باکتری‌های خطرناک هم مناسب است

محیط کشت شکلات آگار به دلیل داشتن مواد غذایی غنی و محیط مناسب برای رشد بسیاری از باکتری‌ها، از جمله باکتری‌های خطرناک نیز برای کشت استفاده می‌شود.

اما برای کشت باکتری‌های خطرناک مانند باکتری‌هایی که عامل بیماری‌های خطرناکی مانند کلستریدیوم دیفیسیل، مایکوباکتریوم توبرکولوز و ویروس‌هایی که باعث بیماری‌های خطرناکی مانند ویروس‌های هیومن ایمونودفیسیانسی و هپاتیتیس ب می‌شوند، باید از محیط کشت‌های خاص و با شرایطامن تر استفاده کرد.

به عنوان مثال، برای کشت باکتری‌های خطرناک، محیط کشت‌هایی با شرایطی مانند شرایط آنائروبیک (بدون حضور اکسیژن)، شرایط حرارت و رطوبت مناسب و یا محیط‌هایی با شرایط اسیدی یا با افزودن مواد ضد باکتری مانند آنتی‌بیوتیک‌ها و آنتی‌سپتیک‌ها استفاده می‌شود.

از این رو، در صورتی که نمونه‌ای از باکتری‌های خطرناک برای کشت در آزمایشگاه وجود دارد، باید با دقت اقدام به کشت آن‌ها در شرایط کاملاً ایمن و با رعایت دقیقاصول بهداشتی و ایمنی شود تا جلوی هرگونه احتمال آلودگی و خطرات ناشی از آن‌ها گرفته شود.

ویژگی های محیط کشت شکلات آگار

  • حاوی گلبول های قرمز تخریب شده
  • حاوی مواد مغذی بالا
  • نگهداری در دمای ۴ الی ۱۲ درجه سانتیگراد

نتیجه تفسیر شکلات آگار

Neisseria gonorrhoeae کلنی های مخاطی کوچک خاکستری تا سفید را با قوام صاف و حاشیه های مشخص تشکیل می دهد.
نایسریا مننژیتیدیس کلنی های بزرگ تری تولید می کند که به رنگ خاکستری مایل به آبی، مخاطی، گرد، محدب، صاف، مرطوب و براق با لبه های کاملا مشخص هستند.
هموفیلوس آنفولانزا کلنی های کوچک بی رنگ و مرطوب با بوی خاص تولید می کند.

توصیه های محیط کشت شکلات آگار 
توصیه می شود برای شناسایی کامل، آزمایشات بیوشیمیایی و یا سرولوژیکی اضافی روی کلنی های جدا شده از کشت خالص انجام شود. شکلات آگار یک محیط غنی شده است، بنابراین موجودات غیر بیماری زا ممکن است باکتری های بیماری زا را بیش از حد رشد دهند.

اگر جداسازی N. gonorrhoeae مورد نظر است، باید یک محیط انتخابی مانند Thayer Martin Agar، Modified به موازات این فرمول غیر انتخابی استفاده شود.

هموگلوبین رسوبی ممکن است به صورت لکه های تیره روی یا در محیط ظاهر شود و بر عملکرد محیط تأثیری ندارد. وجود یا عدم وجود N. gonorrhoeae در یک نمونه وجود احتمالی سایر ارگانیسم های بیماری زا را رد نمی کند.

کاربرد محیط کشت شکلات آگار

  • در این محیط کشت باکتری های تنفسی سخت رشد و دیر رشد مانند هموفیلوس آنفلوآنزا و نایسریا مننژیتیدیس به خوبی رشد می کنند. برخی از این باکتری ها، به ویژه آنفلوانزا، به فاکتورهای رشدی مانند نیکوتین آمید آدنین دینوکلئوتید فاکتور V یا NAD فاکتور X که در داخل گلبول های قرمز خون هستند، نیاز دارند. در کشت خون، زخم و مایعات بدن نیز از این محیط استفاده می شود.
  • این ماده در جداسازی و تکثیر میکروارگانیسم های سریع به ویژه گونه های هموفیلوس و نیسریا کاربرد دارد.همچنین لازم به ذکر است که یکی دیگر از کاربردهای این محیط جداسازی نایسریا گونوره از موارد مزمن و حاد عفونت های گنوکوکی است.
  • پرورش بسیاری از باکتری های هوازی
  • رشد بسیاری از میکروارگانیسم هایی که رشد آنها دشوار است

مشخصات محیط کشت شکلات آگار

کاتالوگ نامبر۱.۴۶۰۹۳
نام لاتینChocolate Agar +LTH - SDV
نام فارسیشکلات آگار
نام مشابهChocolate Blood agar, CHOC agar, CBA
گرید ماده۹۰ mm ready-to-use plates for enumeration of total aerobic microbial count
شرایط نگهداری۸-۳۰°C
برند های موجودمرک - کیولب
بسته بندی۱۰۰ گرم – ۵۰۰ گرم

خرید محیط کشت Chocolate Agar +LTH – SDV

شرکت دایا اکسیر با همکاری کارشناسان مجرب خود در بخش فنی و فروش جهت تأمین مواد اولیه پژوهش های تحقیقاتی، محیط کشت شکلات آگار با کیفیت بالا و قیمت مناسب را فراهم نموده است. شما می توانید جهت خرید این ماده با بخش فروش شرکت دایا اکسیر تماس بگیرید.همچنین برای مشاهده لیست محصولات محیط کشت به سایت دایا اکسیر دسته محصولات مراجعه نمایید.

قیمت محیط کشت Chocolate Agar +LTH – SDV

دایا اکسیر مرکز فروش مواد شیمیایی در تهران و نمایندگی شرکت مرک، آماده پاسخگویی به استعلام قیمت محیط کشت خریداران محترم با قیمت های مناسب می باشد.

شکلات آگار

2 دیدگاه در خرید محیط کشت شکلات آگار مرک و کیولب

    • دایا اکسیر says:

      سلام وقت شماهم بخیر
      لطفا استعلام خود را از طریق واتساپ یا تلگرام یا پیامک با شماره 09017777023 ارسال بفرمایید
      کارشناسان در ساعات اداری سریعا پاسخگو میباشند
      درصورت عدم دریافت پاسخ با شماره 02122327043 نماس حاصل فرمایید
      ساعات اداری شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 صبح الی 17 بعد از ظهر میباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت استعلام قیمت مواد آزمایشگاهی لطفا ارتباط بگیرید
error: Content is protected !!