محیط کشت تریپتون واتر (Tryptone water) از جمله محیط کشت های تولید شده توسط شرکت مرک از بزرگترین شرکت های تولید کننده مواد آزمایشگاهی و محیط کشت میکروبی در جهان است. در این مطلب کاربرد، مشخصات دقیق و نحوه خرید این محیط کشت از دایا اکسیر فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی را بخوانید.

توضیحات محیط کشت تریپتون واتر

تریپتون واتر به دلیل دارا بودن تریپتوفان زیاد، بستر مناسبی برای تولید ایندول است و برای این منظور، از پپتون واتر قابل اطمینان تر است. توانایی ارگانیسم های خاص برای تجزیه آمینو اسید تریپتوفان با تشکیل ایندول خاصیت مهمی است که برای طبقه بندی و شناسایی باکتری ها به کار گرفته می شود.

ارگانیسم های خاصی تجزیه اسید آمینه تریپتوفان را  انجام می دهند که این کار با کمک آنزیم هایی که با فعالیت هیدرولیز واسطه تولید ایندول می شوند انجام می شود.

همچنین تریپتون واتر برای کشت ارگانیسم های non fastidious برای مطالعه الگوهای تخمیر کربوهیدرات ها و برای انجام آزمایش ایندول استفاده می شود.

هیدرولیز آنزیمی کازئین به دلیل محتوای بالای تریپتوفان، بستر مناسبی برای تولید ایندول است. پپتون و تریپتون نیتروژن را برای باکتری ها تامین می کنند.  بنابراین، می توانید به جای تریپتون از پپتون استفاده کنید.

در سال ۱۹۷۵، محیط کشت آب تریپتون توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) برای تشخیص باکتری E.Coli در آزمایشات مربوط به گوشت و فرآورده های گوشتی پیشنهاد شد. همچنین در سال ۱۹۹۲ استفاده از محیط کشت آب تریپتون به جای تریپتوفان براث در روش های استاندارد اندازه گیری آب و فاضلاب پیشنهاد شد. این محیط از پپتون به دست آمده از کازئین و کلرید سدیم تشکیل شده است. در این محیط، پپتون از کازئین (یا تریپتون) مشتق می شود که حاوی درصد بالایی از تریپتوفان است که توسط ارگانیسم های ایندول مثبت تجزیه می شود و ایندول را تشکیل می دهد. همچنین PH آن برابر با ۷.۱ تا ۷.۵ است.

محیط کشت تریپتون واتر برای تشخیص اشریشیاکلی در نمونه های غذا و آب بر اساس تولید ایندول، توصیه می شود. ممکن است برای تمایز باکتری ها از هم بر اساس تولید ایندول نیز استفاده شود. تریپتون واتر حاوی تریپتون ۱% و کلرید سدیم است به دلیل محتوای بالای تریپتوفان، تریپتون برای تشخیص ایندول تولید شده توسط باکتری مناسب است.

تریپتوفان هیدرولیز شده و ایندول، اسید پیروویک و آمونیاک تولید می کند سپس ایندول می تواند با افزودن معرف کواکس یا ارلیش که حاوی یک گروه آلدهید است، شناسایی شود به این صورت که ایندول با گروه آلدهید ترکیب شده و رنگ قرمز در لایه الکل تولید می کند. کلرید سدیم برای تهیه یک محیط اسمزی مناسب به محیط اضافه می شود.

به همین خاطر قابل اعتمادتر از آب پپتون است. توانایی موجودات خاص برای تجزیه تریپتوفان آمینو اسید با تشکیل اندوول یک ویژگی مهم است که برای طبقه بندی و شناسایی باکتری ها استفاده می شود. محیط کشت تریپتون واتر برای تشخیص میکرو ارگانیسم های تشکیل دهنده اندول به علت محتوای بالای تریپتوفان آن عمدتا برای کشت و نگهداری از میکروارگانیسم های هوازی و فیزیولوژیکی گیاهی مانند گونه های   Escherichia coli  و Pseudomonas استفاده می شود.

ویژگی های محیط کشت تریپتون واتر

  • محلول در آب
  • بویی شبیه پپتون
  • رنگ محلول پس از تهیه محیط کشت زرد شفاف است
  • PH در محدوده خنثی

استفاده از محیط کشت تریپتون واتر

  • مناسب برای تشخیص تشکیل ایندول میکروبی از طریق شناسایی میکروارگانیسم ها

ذخیره سازی و ماندگاری محیط کشت تریپتون واتر

در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتیگراد در ظرف در بسته و محیط آماده شده در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد نگهداری شود.

ظاهر محیط کشت تریپتون واتر

محیط دهیدراته: خیلی کمرنگ و پودر بدون جریان

محیط آماده شده: محلول روشن خیلی کمرنگ

کاربرد محیط کشت تریپتون واتر

  • تریپتون واتر همراه با برلیانت گرین بیل براث ۲ درصد (M121) برای تعیین محتمل ترین تعداد (MPN) E. coli در نمونه غذا استفاده می شود. رشد و تولید گاز در M121 و تولید ایندول در تریپتون واتر پس از انکوباسیون هر دو محیط در دمای ۱ ± ۴۴ درجه سانتی گراد به عنوان پایه ای برای آزمایش احتمالی coli استفاده می شود.
  • همانطور که بیان شد تریپتون معمولاً در میکروبیولوژی برای تولید براث لیزوژنی (LB) برای رشد coli و سایر میکروارگانیسم ها مورد استفاده قرار میگیرد همچنین برای باکتری های در حال رشد منبعی از اسیدهای آمینه را فراهم می کند.
  • تریپتون واتر برای تشخیص تولید ایندول توسط کلیفرم ها استفاده می شود. برای تعیین ایندول، محیط را با تلقیح کشت خالص ۲۴-۱۸ ساعته تلقیح کنید. لوله ها را در دمای ۲ ± ۳۵ درجه سانتیگراد به مدت ۲۴-۱۸ ساعت انکوبه کنید.  ۵ میلی لیتر از معرف ایندول (R008) را مستقیماً به لوله اضافه کرده و هم بزنید.  اجازه دهید لوله ها به مدت ۵-۱۰ دقیقه بماند.  تشکیل حلقه قرمز در بالای لوله نشان دهنده تولید ایندول است.آزمایش ایندول به عنوان کمکی در تمایز میکروارگانیسم ها بر اساس تولید ایندول توصیه می شود. برای شناسایی کامل ارگانیسم ها، تایید بیوشیمیایی بیشتر ضروری است.
  • با توجه به خواص غذایی غنی، تریپتون به عنوان یک تسریع کننده برای افزایش عملکرد موجودات زنده به محیط اضافه می شود و در مواردی که رشد سریع و شاداب میکروارگانیسم ها مورد نیاز است توصیه می شود. این یکی از اجزای متداول LB Broth برای رشد اشریشیا کلی نوترکیب است.
  • محیط کشت تریپتون واتر برای تشخیص اشرشیاکلی در نمونه های غذا و آب بر اساس تولید ایندول توصیه می شود.
  • ممکن است برای تمایز باکتری ها از هم بر اساس تولید ایندول نیز استفاده شود.
  • محیط کشت تریپتون واترحاوی تریپتون ۱ در صد و کلرید سدیم است.
  • بدلیل محتوای بالای تریپتوفان, تریپتون برای تشخیص ایندول تولید شده توسط باکتری مناسب است.

مشخصات محیط کشت تریپتون واتر

کاتالوگ نامبر۱.۱۰۸۵۹
نام لاتینTryptone water
نام فارسیتریپتون واتر
گرید مادهsuitable for microbiology
شرایط نگهداری۸-۳۰°C
برندهای موجودمرک - کیولب
بسته بندی۱۰۰ گرم – ۵۰۰ گرم

خرید محیط کشت Tryptone water

شرکت دایا اکسیر با همکاری کارشناسان مجرب خود در بخش فنی و فروش جهت تأمین مواد اولیه پژوهش های تحقیقاتی، محیط کشت تریپتون واتر با کیفیت بالا و قیمت مناسب را فراهم نموده است. شما می توانید جهت خرید این ماده با بخش فروش شرکت دایا اکسیر تماس بگیرید.همچنین برای مشاهده لیست محصولات محیط کشت به سایت دایا اکسیر دسته محصولات مراجعه نمایید.

قیمت محیط کشت Tryptone water

دایا اکسیر مرکز فروش مواد شیمیایی در تهران و نمایندگی شرکت مرک، آماده پاسخگویی به استعلام قیمت محیط کشت خریداران محترم با قیمت های مناسب می باشد.

تریپتون واتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت استعلام قیمت مواد آزمایشگاهی لطفا ارتباط بگیرید
error: Content is protected !!