مواد شیمیایی زیادی وجود دارد که وجود هر کدام از آن‌ها برای کاربرد مختلفی در صنعت و زندگی لازم است. برخی برای ساخت کالاهای مصرفی، برخی دیگر برای ایجاد انرژی و برخی دیگر حتی در تولید سایر مواد شیمیایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شرکت سیگما آلدریچ یکی از شرکت‌های معتبر و مهم در ساخت مواد شیمیایی است. انواع محصولات شیمیایی این شرکت در ایران توسط شرکت دایا اکسیر جم وارد و توزیع می‌شود.

در این مطلب به بررسی انواع مواد شیمیایی مهم و کاربردی در صنعت بپردازیم

انواع مواد شیمیایی برای تولید صنعتی در مقیاس جهانی

۱.اسید سولفوریک (H2SO4)

اسید سولفوریک رایج ترین مواد شیمیایی صنعتی در جهان است. کاربرد اصلی آن در ساخت اسید فسفریک است که ماده اصلی آن در اکثر کودهای شیمیایی است.

اسید سولفوریک یک عنصر اساسی برای ساخت فلز به ویژه در تولید مس و روی و همچنین تمیز کردن فولاد است. میزان تولید اسید سولفوریک بیش از ۳٪ در سال رشد می‌کند و به میزان زیادی از تقاضای خرید آن از منطقه آسیا و اقیانوس آرام هدایت می‌شود.

۲.اتیلن (C2H4)

سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون تن اتیلن تولید می‌شود، بیش از سایر ترکیبات آلی دیگر. تقاضای آن در بخش عمده می‌تواند به پیشرفت‌هایی در تولید پلیمر، به ویژه پلی اتیلن‌ها نسبت داده شود.

همچنین می‌توان از آن برای ساخت سایر مواد شیمیایی مانند اتانول استفاده کرد. اتیلن چگونه تولید می‌شود؟ معمولاً از طریق ترک خوردگی بخار نفت خام ناشی از فرآیندی که معمولاً به عنوان “شکست” شناخته می‌شود.

۳.هیدروکسید سدیم (NAOH)

هیدروکسید سدیم یک ترکیب معدنی است که برای بسیاری از صنایع کاربرد حیاتی دارد. این مورد برای مصارف صنعتی از تولید کاغذ گرفته تا توسعه صنعت نساجی گرفته تا تولید مواد تمیز کننده استفاده می‌شود.

سالانه بیش از ۷۰،۰۰۰،۰۰۰ تن تولید می‌شود. این به طور معمول در هنگام تولید کلر به عنوان محصول مشترک مشتق می‌شود. محبوبیت آن تا حد زیادی به ارزان بودن و توانایی آن در “تمیز کردن” گازها برای از بین بردن موثر اسیدها در هنگام سوختن بستگی دارد.

۴.پروپیلن (C3H6)

پروپیلن همچنین به عنوان پروپن و یا متیل اتیلن شناخته می‌شود، یک ترکیب گاز آلی است. این یک محصول طبیعی فرایند تخمیر است و آن را به نوعی از مواد شیمیایی مهم برای پیشرفت بخش شیمی سبز تبدیل می‌کند.

در مقابل، این نیز از سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود. پروپن برای صنعت پتروشیمی و به عنوان ماده اولیه برای ساخت محصولات متنوع بسیار مورد توجه است. بیش از ۸۵۰۰۰،۰۰۰ تن از آن هر سال در سطح جهان در درجه اول به عنوان سوخت یا برای تولید لاستیک / پلاستیک تولید می‌شود.

۵.نیتروژن (N2)

هر ساله صدها میلیون تن گاز ازت تولید می‌شود. هنگامیکه با هیدروژن ترکیب شود، نیتروژن آمونیاک تولید می‌کند، که خود یکی از انواع مواد شیمیایی مهم در صنعت می‌باشد.

ازت برای مجموعه‌ای از محصولات از جمله کود، پارچه، رنگ و حتی مواد منفجره استفاده می‌شود. به عنوان یک گاز، یک “فضای غیر واکنشی” ایجاد می‌کند، بنابراین برای حفظ غذاها و در صنعت استریل مواد غذایی و مواد نگهدارنده مفید است. از نظر فرم مایع، نیتروژن برای تحقیقات پزشکی و حفظ آن اهمیت دارد. نیتروژن معمولاً با استفاده از فرایندی به نام تقطیر کسری تولید می‌شود.

چه کسانی به مواد شیمیایی و آزمایشگاهی نیاز پیدا می کنند در فایل صوتی زیر می توانید بشنوید:

اهمیت استفاده از مواد شیمیایی مختلف در زندگی

مواد شیمیایی کاربرد زیاد و مهمی در زندگی و صنعت دارد. از این‌رو نقش شرکت‌های وارد کننده و توزیع کننده مواد شیمیایی برندها و شرکت‌های معتبر بین‌المللی اهمیت زیادی دارد.

یکی از این شرکت‌های وارد کننده و توزیع کننده محصولات و مواد شیمیایی از بهترین شرکت‌ها و برندهای مطرح و شناخته شده جهانی و بین‌المللی از جمله سیگما آلدریچ شرکت دایا اکسیر جم است. در ادامه مقاله مهمترین موارد استفاده از مواد شیمیایی در زندگی معرفی و بررسی می‌شود.

۱-تامین مواد غذایی

علم شیمی کودهای شیمیایی از قبیل اوره، سوپر فسفات کلسیم، نیترات سدیم و آمونیوم سولفات را در اختیار جهان قرار می‌دهد. این مواد شیمیایی در بهبود عملکرد درخت‌های میوه، سبزیجات و سایر محصولات زراعی بسیار کمک کرده‌اند.

بنابراین، ما می‌توانیم به تقاضای روزافزون غذا رسیدگی کنیم. این مواد در ساخت برخی از حشره کش‌ها، قارچ کش‌ها و سموم دفع آفات به محافظت از محصولات زراعی از حشرات و باکتری‌های مضر کمک کرده است. همچنین از این مواد شیمیایی می‌توان برای تولید مواد نگهدارنده محصولات غذایی استفاده کرد.

اهمیت استفاده از مواد شیمیایی

۲-کمک به بهبود امکانات بهداشتی و درمانی

با کمک علم شیمی می‌توان بسیاری داروهای نجات دهنده را برای بشر فراهم کرد. به دلیل کشف داروهای گوگرد و پنی سیلین، ما توانستیم راه‌های درمانی برای دیاستری و پنومونی را پیدا کنیم. علاوه بر این، داروهای نجات دهنده زندگی مانند سیس پلاتین و تاکسول برای درمان سرطان موثر هستند و از AZT برای کمک به درمان ایدز استفاده می‌شود.

۳-کمک به حفظ محیط زیست

به لطف علم شیمی، اکنون مواد شیمیایی سازگار با محیط زیست داریم که به ما در حفظ طبیعت کمک می‌کنند. یکی از این مثال‌ها تعویض CFC در یخچال‌ها است.

۴- افزایش راحتی، لذت و تجملات

به دلیل پیشرفت در علم و اکتشافات شیمی، امروز زندگی راحت‌تری را پشت سر می‌گذاریم.

۵-نقش شیمی در صنعت

علم شیمی نقش مهم و مفیدی در توسعه و رشد تعدادی از صنایع دارد. این شامل صنایعی مانند تولید شیشه، سیمان، کاغذ، پارچه، چرم، رنگ و غیره است. همچنین در صنایعی مانند رنگ‌سازی، رنگدانه، نفت، قند، پلاستیک، داروسازی کاربردهای بسیار زیادی از شیمی مشاهده می‌شود.

همچنین با تهیه کاتالیزورهای مناسب به تولید بیشتر اسید سولفوریک، اسید نیتریک و آمونیاک، روغن‌های هیدروژنه شده کمک کرده است.

۶) نقش شیمی در جنگ

شیمی نقش مهمی در کشف مواد بسیار انفجاری مانند TNT، نیتروگلیسیرین و دینامیت دارد. همچنین در یافتن گازهای سمی مانند گاز خردل، فسژن و غیره نقش دارد.

خرید مواد شیمیایی

برای خرید مواد شیمیایی چگونه باید اقدام کرد؟

از آنجائیکه شرکت‌های بزرگ تولید کننده مواد شیمیایی در کشورهای مختلف قرار دارند و نمی‌توانند به تنهایی کار تولید، توزیع و صادرات را انجام دهند، اقدام به راه‌اندازی تیم فروش جهانی خود در قالب نمایندگی و تامین کننده در هر کشور مورد نظر می‌کنند.

بنابراین شرکت‌های نمایندگی و تامین کننده این شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی تولید کننده مواد شیمیایی نقش مهمی در استفاده تمامی مردم دنیا از این محصولات را دارند.

در ایران یکی از بزرگترین شرکت‌های توزیع کننده و فروشنده که به عنوان نماینده رسمی بسیاری از شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی تولید مواد شیمیایی از جمله سیگما آلدریچ فعالیت می‌کند، شرکت دایا اکسیر جم است.

دایا اکسیر جم در سایت خود امکان خرید راحت و آسان اینترنتی با امکان ارسال رایگان را برای خریداران ایرانی مواد شیمیایی فراهم کرده است و هدف این شرکت جلب رضایت تمامی محققان، اساتید، دانشجویان، مسئولان خرید دانشگاه‌ها، کلیه آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و پژوهشی و صنایع تولیدی در سراسر کشور می‌باشد.

4 دیدگاه در تاثیر مواد شیمیایی مختلف در صنعت و زندگی چیست؟

  1. قاسم says:

    سلام خسته نباشید من در این زمینه اطلاعات بیشتری نیاز داشتم اگه می شه یه شماره لطف کنید تا با پشتیبانی تماس بگیرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت استعلام قیمت مواد آزمایشگاهی لطفا ارتباط بگیرید
error: Content is protected !!