یکی از محصولات موجود در برند مرک، ماده شیمیایی آزمایشگاهی پرکلریک اسید(Perchloric acid ) میباشد که تولید شده توسط شرکت مرک از بزرگترین شرکت های تولید کننده مواد آزمایشگاهی در جهان است. در این مطلب مشخصات دقیق و نحوه خرید این ماده شیمیایی را از دایا اکسیر مرکز فروش مواد شیمیایی در تهران بخوانید.

توضیحات پرکلریک اسید

پرکلریک اسید یک اکسید اسیدی و قوی ترین اسید معدنی است که در آب حل می‌شود و اسیدی قوی می‌سازد که قدرت این اسید از اسید سولفوریک و اسید نیتریک بیشتر است.

پرکلریک معمولا به عنوان محلول آبدار یافت می‌شود. پرکلریک اسید هنگامی که داغ است یک اکسنده قوی است، اما معمولا محلول‌های آبدار آن در دمای اتاق بی‌خطر هستند. اسید پرکلریک به طور خطرناکی خورنده است و به راحتی باعث به وجود آمدن ترکیبات انفجاری می‌شود.
اسید پرکلریک به دو روش سنتی و صنعتی به دست می‌آید. در روش سنتی، از قابلیت انحلال‌پذیری بالای سدیم پرکلرات در آب بهره برده می‌شود. اسید غلیظ با تقطیر خالص می‌شود. راه دیگری نیز وجود دارد که مستقیم‌تر است و در آن از نمک‌ها استفاده نمی‌شود؛ این روش مستلزم اکسیداسیون کلر آبدار در یک الکترود پلاتین است.

یکی از راه های تهیه پرکلریک اسید واکنش پرکلرات باریوم با اسید سولفوریک است که رسوب سولفات باریم به جا می‌گذارد و اسید پرکلریک به دست می‌آید.

اسید پرکلریک، یک سوپراسید و یکی از قویترین اسیدهای برونستد-لوری است. ثابت قدرت اسیدی آن ۱۰- و ۱۵.۲- است. این میزان اسیدیته قوی با اختلاط حداقل را فراهم می‌کند، زیرا پرکلرات یک هسته دوست ضعیف است.

دیگر اسیدهای آنیون‌های غیرهمپایه مانند اسید فلوئوروبوریک و اسید هگزافلوروفسفریک مستعد هیدرولیز هستند، در حالی که اسید پرکلریک اینگونه نیست. علیرغم خطرات ناشی از انفجار نمک‌های پرکلریک اسید، اغلب در سنتزهای خاص از آن استفاده می‌شود.

خطرات اسید پرکلریک

اسید پرکلریک از طریق بلعیدن و استنشاق جذب بدن شده و در صورت استنشاق این ماده گلو درد، احساس سوزش و سرفه و تنگی نفس نتیجه می شود. قرمزی، درد و احساس سوختگی شدید در صورت اصابت با پوست نتیجه می گردد.

تماس پرکلریک اسید با چشم بسیار خطرناک بوده و موجب سوختگی شدید و حتی از بین رفتن بینایی در فرد می گردد. احساس درد در شکم، اسهال و استفراغ از علائم بلعیدن پرکلریک اسید می باشد.

راهنمای ایمنی کار با اسید پرکلریک

راهنمای حفاظت چشم
در صورت سوختگی چشم با مواد شیمیایی خورنده، آن را با مقدار فراوان آب بشویید یا با حداقل یک لیتر محلول NaCl با غلظت %۰.۹ به مدت ۱۵ دقیقه بشویید. دقت کنید چشم ها کاملاٌ باز باشد و فشار آب زیاد نباشد. از کمپرس آب سرد استفاده کنید و سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

راهنمای حفاظت از پوست
در صورت سوختگی پوست با مواد شیمیایی ابتدا لباس مصدوم را جدا کرده با دستمال تمیز محل را پاک کرده و بعد با آب ولرم محل را حداقل ۳۰ دقیقه در مورد اسیدها و تا ۲ ساعت در مورد مواد قلیایی آبکشی نمایید. (هنگام کمک رسانی به مصدوم از دستکش و ماسک استفاده کنید.)

ایمنی اسید پرکلریک

با توجه به خاصیت اکسید کننده قوی آن  اسید پرکلریک تحت قوانین گسترده ای است. با بعضی از فلزات به عنوان مثال آلومینیوم و مواد آلی چوب ، پلاستیک بسیار واکنش پذیر است.

کارهایی که با اسید پرکلریک انجام می شود باید در هودهای بخار با قابلیت شستشو انجام شود تا از تجمع اکسید کننده ها در مجرای لوله جلوگیری شود.

کاربرد اسید پرکلریک

  • اسید پرکلریک برای تهیه نمک‌هایپرکلرات، به ویژه پرکلرات آمونیوم، ماده اولیه مهم در سوخت موشک، کاربرد دارد.
  • اسید پرکلریک یکی از مواد اثبات شده برایچاپ فلزی صفحه‌های نمایش کریستال مایع و کاربردهای مهم الکترونیکی و همچنین استخراج سنگ است که دارای ویژگی‌های منحصر به فرد در شیمی تحلیلی است.
  • این اسید یک جزء مفید در چاپ فلزی کروم است.
  • علیرغم خطرات ناشی از انفجار نمک‌های این اسید، اغلب در سنتزهای خاص از آن استفاده می‌شود.
  • این اسید یک محلول حامل مفید درکروماتوگرافی مبادله یونی است.
  • از اسید پرکلریک همچنین برایالکتروپولیش یا چاپ فلز آلومینیوم، مولیبدن و سایر فلزات استفاده می‌شود.
  • به عنوان سوپرا اسید در واکنش های اسیدی
  • رشد موشک ها باعث افزایش تولید اسید پرکلریک شد. سالانه میلیون ها کیلوگرم اسید پرکلریک تولید می شود. یک ماده اثبات شده در استخراج مواد معدنی، اسید پرکلریک برای اچ کردن پانل کریستال مایع و کاربردهای الکترونیکی مهم است و خواص منحصر به فردی در شیمی تجزیه دارد. برای نوشتن نیز مفید است.
  • اسید پرکلریک، اسید استیک، یکی از قوی ترین اسیدهای برونستد لوری است. که مونوهیدرات آن حاوی یون های هیدرونیوم متمایز است و می تواند به جامدات کریستالی پایدار جزیه شود.
  • برای سنگ زنی استفاده می شود.
  • دارای خواص منحصر به فردی در شیمی تجزیه ای است. علاوه بر این یکی از اجزء مفید در قلم زنی است.
  • از آن برای الکترو پولیش یا حکاکی آلومینیوم مولیبدن و سایر فلزات استفاده می شود.

مشخصات پرکلریک اسید

کاتالوگ نامبر۱.۰۰۵۱۸
نام لاتینPerchloric acid 60%
نام فارسیپرکلریک اسید
نام مشابهPerchloric acid, PCA
Cas no۷۶۰۱-۹۰-۳
فرمول شیمیاییHClO4
گرید مادهfor analysis EMSURE® ACS
وزن مولکولی۱۰۰.۴۶
شرایط نگهداری۸-۳۰°C

نحوه خریدPerchloric acid

شرکت دایا اکسیر نمایندگی شرکت مرک در ایران با همکاری کارشناسان مجرب خود در بخش فنی و فروش جهت تأمین مواد اولیه پژوهش های تحقیقاتی، ماده پرکلریک اسید با کیفیت بالا و قیمت مناسب را فراهم نموده است. شما می توانید جهت خرید این ماده با شرکت دایا اکسیر فروش مواد شیمیایی  تماس حاصل بفرمایید و پس از دریافت پیش فاکتور و اطمینان حاصل کردن از صحیح بودن کاتالوگ نامبر ماده درخواستی، اقدام به ثبت سفارش نمایید. ضمنا امکان خرید اینترنتی مواد شیمیایی آزمایشگاهی نیز فراهم میباشد.

تحویل کالاهای خریداری شده و زمان تحویل آن ها به صورت زیر می باشد.

  •  کالاهای موجود در انبار  ۲۴ تا ۴۸ ساعت کاری
  • کالاهای وارداتی ۱ الی ۲ ماه کاری

روش های ارسال کالا

  • مشتریان تهران: ارسال توسط پیک
  • مشتریان سایر شهرها: ارسال توسط شرکت های حمل و نقل کالا

قیمت Perchloric acid

دایا اکسیر وارد کننده بدون واسطه مواد شیمیایی مرک، آماده پاسخگویی به استعلام قیمت مواد شیمیایی خریداران محترم با قیمت های مناسب می باشد. لطفا جهت دریافت قیمت از طریق راههای ارتباطی با کارشناسان فروش مجموعه تماس حاصل نمایید.

پرکلریک اسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت استعلام قیمت مواد آزمایشگاهی لطفا ارتباط بگیرید
error: Content is protected !!