انواعی از محیط کشت در آزمایشگاه ها وجود دارد تا به وسیله آن بتوان مطالعه میکروارگانیسم ها به بهترین شکل انجام داد. امروزه محیط های کشت مختلفی به صورت مصنوعی ساخته می شود تا در شرایط فیزیکی و شیمیایی مناسبی بتوان میکروارگانیسم ها روی آن کشت داد. در این مطلب علاوه بر شناخت انوع محیط های کشت آزمایشگاهی، نحوه خرید محیط کشت و ثبت سفارش آنها از دایا اکسیر را نیز می توانید بخوانید.

محیط کشت چیست؟

محیط کشت (Growth medium) محیط دارای مایع یا ژل می‌باشد که به منظور رشد دادن میکروب‌ها، یاخته‌ها یا حتی گیاهان کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. محیط‌های کشت به‌طور معمول شامل دو دسته می‌باشند، کشت یاخته (cell culture) که در آن از یاخته‌های ویژه‌ای استفاده می‌نمایند که از گیاهان و حیوان‌ها به دست آمده‌اند و کشت خرد زیستی (microbiological culture) که به ویژه به منظور رشد دادن میکروب‌ها استفاده می‌گردد، از رایج‌ترین انواع کشت خردزیستی می‌توان به ظرف آگار و محیط کشت مایع مغذی اشاره نمود. استفاده از محیط های مصنوعی، مهمترین روش تشخیصی در باکتری شناسی است. برای کشت موفق باید شرایط مناسب برای رشد باکتری فراهم گردد. از جمله این شرایط مواد غذایی- حرارت- رطوبت کافی- نمک- PH  مناسب- حضور یا عدم حضور اکسیژن می باشد. محیط های کشت را متناسب با نوع آزمایش میتوان به دو صورت مایع و جامد تهیه کرد.

انواع محیط کشت
انواع محیط کشت

خلاصه ای از انواع محیط کشت ها و نحوه خرید آنها در دایا اکسیر را می توانید در فایل صوتی زیر بشنوید:

به طور کلی محیط‌های کشت در آزمایشگاه شامل دو دسته هستند:

محیط کشت سلولی  

در محیط کشت سلولی(cell culture که در آن از یاخته‌های ویژه‌ای استفاده می‌نمایند که از گیاهان و حیوان‌ها به دست آمده‌اند.

محیط کشت میکروبی  

محیط کشت میکروبیولوژی (microbiological culture) که به ویژه به منظور رشد دادن میکروب‌ها (شامل باکتری ها، قارچ ها و …) استفاده می‌گردد، از رایج ترین انواع کشت میکروبیولوژی می‌توان به نوترینت آگار و نوترینت براث اشاره نمود.

محیط های کشت را از نظر قوام به سه گروه تقسیم می شوند:

محیط کشت مایع (محیط کشت براث)

این گروه از محیط کشت ها براث نامیده می شوند. در این نوع محیط های کشت که به صورت سوسپانسیون هستند حرکت دیده نمی شود. محیط های مایع به علت نداشتن آگار در ترکیب خود به صورت جامد در نیامده و متناسب با نوع میکروارگانیسم و آزمایشهای مورد نظر میتوان آنها را در لوله های آزمایش ـ ارلن مایر و یا ظروف دیگر مورد استفاده قرار داد. مانند نوترین براث- مولر هینتون براث

محیط کشت جامد (آگار)

دومین گروه محیط کشت های جامد هستند که آگار نامیده می شوند. محیط های جامد به علت دارا بودن آگاردر ترکیب خود به صورت جامد بوده و متناسب با میکروارگانیسم ها و آزمایش های مورد نظر میتوان آنها را در لوله – ظروف پتری(پلیت) و یا ظروف دیگر مورد استفاده قرار داد.  مانند نوترین آگار- مولر هینتون آگار

محیط کشت نیمه جامد

سومین گروه محیط کشت های نیمه جامد هستند که مقدار آگار آن ها نسبت به محیط جامد کمتر است و یک تا پنج درصد آگار دارند. این نوع محیط های کشت زمانی استفاده می شوند که بخواهیم حرکت باکتری ها را مشاهده کنیم.

قیمت محیط کشت سیگما الدریچ و مرک

انواع محیط کشت میکروبی محیط های کشت باکتری را از نظر نوع مواد تشکیل دهنده و از نظر کاربرد به چهار دسته تقسیم می کنند:

  • محیط کشت افتراقی یا جدا کننده(Differential Media)

محیط کشت تشخیصی بوده که کلنی باکتریهای مختلف روی آن کاملا از همدیگر متمایز می گردد. مانند محیط E.M.B ، M.c این محیطها دارای املاح صفراوی ، قند و معرف شیمیایی هستند که باکتریهای لاکتوز مثبت برروی آنها کلنی های صورتی رنگ و باکتریهای لاکتوز منفی نظیر سالمونلا ، شیگلا بر روی این محیط ها کلنی های سفید رنگ تشکیل می دهند . از محیطهای افتراقی دیگر محیط TSI ، سیمون سیترات را میتوان نام برد . این محیط ها برای رشد باکتریهای گرم – منفی روده ای (انتروباکتریاسه) مناسب هستند . چون وجود املاح صفراوی در محیط مانع از رشد باکتریهای گرم مثبت در محیط می شوند. محیطهای کشت افتراقی اجزایی دارند که موجب می شوند برخی از ارگالنیسمها در مقایسه با باکتریهای دیگری که درهمان محیط کشت رشد می کنند به شکل متفاوتی ظاهر شوند . مثلا بعضی از باکتریها خاصیت همولیز دارند بدین معنا که تولید آنزیم همولیزین می کنند که این آنزیم در محیط آگار خون دار باعث پاره شده (لیز شدن) گلبولهای قرمز شده و کلنی آن در محیط کشت برنگ روشن دیده می شود . این هملیز ممکن است ناقص و یا کامل باشد. محیط کشت افتراقی یا جدا کننده مجموعه ای از باکتریها که در روی محیط کشت کنار هم رشد می کنند بر اثر رشد و تکثیر ، تشکیل نقاط برجسته ای روی محیط کشت می دهند که اندازه آنها متفاوت بوده و بستگی محیط کشت و میزان رشد و تکثیر باکتری و …. دارد . این مجموعه نقاط را کلنی (پرگنه ) می نامند. سایر محیطهای افتراقی اغلب دارای یک معرف PH هستند . مثلا محیط آگار آهن دار ۳ قندی (TSI) از این نوع می باشد . محیطهای کشت افتراقی بویزه زمانی مفیدند که با میکروبهایی با شکل و مشخصات یکسان مواجه هستیم . اغلب محیطهای کشت هر دو ویزگی را با هم دارند مانند مکانکی آگار(MC)  این محیط دارای نمکهای صفراوی و مقدار بسیار کمی کریستال ویوله است که هر دو از رشد باکتریهای گرم مثبت جلوگیری می کنند همچنین دارای لاکتوز و معرف PH  قرمز خنثی است که کلونی های تخمیرکننده لاکتوز را به رنگ قرمز در می آورد وممکن است در محیط اطراف کلنی ها حلقه قرمز رنگ تشکیل دهند . کلنی باکتریهایی که قادر به تخمیر لاکتوز نیستند بی رنگ دیده می شوند.مثل TTC,YDC,EMD, KB,SNA

فروش محیط کشت افتراقی (جدا کننده) خرید محیط کشت افتراقی دایا اکسیر

شماره تماس : ۰۲۱۲۲۳۲۷۰۴۳

تلگرام: @dayaexir | واتس اپ: ۰۹۰۱۷۷۷۷۰۲۳

ایمیل :  info@dayaexir.com

  • محیط کشت غنی کننده(Enrichment Media)

محیط مقوی بوده که دارای مواد تغذیه ای زیادی نظیر ویتامین ها ، لیپید ها ، اسید های آمینه برای رشد باکتری است . بنابراین تعداد زیادی از باکتریها روی آن بخوبی رشد می کنند. مانند شکلات آگار، بلادآگار . این محیطها معمولا در مواردی بکار می روند که تعداد میکروبهای مورد جستجو در نمونه غذایی کم بوده و یا بعلت وجود زیاد میکروبهای دیگر جدا کردن آن با اشکال مواجه است . این محیطها امکان رشد برای میکروبها را از نظر PH و مواد غذایی فراهم می سازد. محیط کشت های غنی شده به منظور رشد طیف گسترده‌ای از موجودات زنده مورد استفاده قرار می‌گیرد، آگار خون و آگار شکلاته از رایج‌ترین نمونه‌های محیط کشت غنی شده می‌باشند.

فروش محیط کشت غنی کننده خرید محیط کشت غنی کننده دایا اکسیر برای اطلاع از قیمت محیط کشت غنی کننده شرکت دایا اکسیر جم از راه های ارتباطی زیر می توانید اقدام کنید:

شماره تماس : ۰۲۱۲۲۳۲۷۰۴۳

تلگرام: @dayaexir | واتس اپ: ۰۹۰۱۷۷۷۷۰۲۳

ایمیل :  info@dayaexir.com

انواع محیط کشت آگار
  • آگار خون (Blood agar)

Blood agar آگار خون محیط کشت عمومی است که به منظور تکثیر و جدا سازی باکتری های بیماری زا بخصوص باکتری هایی که برای رشد به مواد مغذی نیاز دارند، بکار می رود. بعلاوه در این محیط وجود همولیزین در باکتری ها را نیز می توان کاوش کرد. پس از اتوکلاو محیط پایه، هنگامی که درجه آن تا حدود ۵۰ درجه سانتیگراد رسید، خون دفیبرینه گاو را به نسبت ۵ تا ۷ درصد به آن اضافه نموده و با رعایت شرایط استریل در پلیت های استریل می ریزیم. ممکن است بسته به نوع باکتری یکی از سه حالت ذیل مشاهده گردد: ۱- همولیز کامل β: باکتری واجد آنزیم همولیزین بوده و اطراف پرگنه منطقه شفافی ایجاد می گردد. ۲- همولیز ناقص α: باکتری واجد آنزیم همولیزین بوده ولی نسبت لیز کمتر از ۵۰ درصد می باشد و اطراف پرگنه هاله سبز رنگ ایجاد می گردد. ۳- عدم همولیزγ : باکتری فاقد آنزیم همولیزین می باشد.

برای اطلاع از قیمت محیط کشت آگار خون( Blood agar) با شماره زیر می توانید تماس بگیرید

از راه های ارتباطی زیر می توانید اقدام کنید:

شماره تماس : ۰۲۱۲۲۳۲۷۰۴۳

تلگرام: @dayaexir | واتس اپ: ۰۹۰۱۷۷۷۷۰۲۳

  1. ایمیل :  info@dayaexir.com

 

  • آگار شکلاته (Chocolate agar)

اگر به محیط پایه آگار خوندار، هنگامی که درجه حرارت آن بعد از اتوکلاو در حدود ۸۰ – ۷۰ درجه سانتیگراد باشد، خون دفیبرینه گاو اضافه کنیم، محیط کشت آگار شکلاته بدست می آید. در این محیط بعلت اینکه گلبولهای قرمز خون در اثر حرارت متلاشی شده و اجزای آن خارج گشته، برای رشد باکتری هایی نظیر هموفیلوس و نایسریاها که نیاز بیشتری به مواد غذایی آماده دارند مناسب می باشد. همانند محیط کشت آگار خوندار Blood agar بسته به نوع باکتری همولیز و یا همولیز ناقص و عدم همولیز ایجاد می گردد.

برای اطلاع از قیمت محیط کشت آگار شکلاته (Chocolate agar) با شماره زیر می توانید تماس بگیرید:

شماره تماس : ۰۲۱۲۲۳۲۷۰۴۳

  • محیط کشت پایه(Basic Media)

این محیط  کشت کمترین مقدار مواد غذایی برای رشد باکتریها را دارد و مبنای تهیه انواع و اقسام محیط های کشت می باشد. اکثر انواع باکتری ها در آن رشد می کنند زیرا فاقد ماده ضد میکرب است.  این محیط کلیه مواد لازم برای رشد باکتریها را دارد و فاقد مواد ضد میکروبی است و حدود ۸۰% از باکتریها می توانند در آن رشد کنند . این محیطها فاقد هر گونه مهارکننده و اندیکاتور بوده ، لذا با رشد میکروبهای مختلف بر روی آن هیچگونه تغییر رنگی مشاهده نمی شود. از جمله محیط کشت های پایه می توان به  نوترینت آگار ، نوترینت براث اشاره نمود. در این میان محیط پلیت کانت آگار P.C.A در مقایسه با نوترینت آگار N.A از کیفیت مغذی بالاتری برخوردار بوده و برای رشد میکروبها مناسب تر می باشد.

محیط کشت های انتخابی و سفارشی

  • محیط کشت اختصاصی(Special Media)

    این محیط ها برای رشد باکتریهای خاصی مناسبند. از این محیط ها برای ایزوله نوع خاصی از باکتری در یک مخلوط میکربی استفاده می شود. مانند محیط S آگار که برای جدا کردن سالمونلا و شیگلا بکار میرود یا مانیتول سالت آگار که برای تشخیص گونه بیماریزای استافیلوکوکوس اورئوس استفاده می شود.

 

  • محیط کشت انتخابی (Selective Media)

    محیط هایی وجود دارند که دارای یک ماده مهار کننده رشد می باشند این مواد رشد تمام ارگانیسم ها بجز ارگانیسم مورد نظر را مهارمی کنند . درمرحله اول از رنگ هایی که دارای خواص ضد میکروبی هستند استفاده می شود ودر مرحله بعد استفاده از آنتی بیوتیک ها و مرحله آخر شامل وارد کردن مواد ترکیبی به محیط کشت جهت فعالیتهای متابولیکی ارگانیسم مورد نظر می باشد . از آنجا ئیکه این محیط ها جهت ارگانیسم مورد نظر انتخاب شده اند و برای سایر ارگانیسم ها مضر می باشند آنها را محیط های انتخابی می نامند . مثالی از این نوع محیط ها ، محیط کشت فنیل اتیل الکل آگار است که از رشد باسیل های گرم منفی هوازی و بی هوازی اختیاری ممانعت بعمل آورده و به ارگانیسم های گرم مثبت اجازه رشد می دهد .
  • محیط کشت انتقالی

این نوع محیط کشت جهت جلوگیری از، از بین رفتن مقداری از میکرو ارگانیسم های موجود در نمونه ای که مدتی طول میکشد تا از محل گرفتن نمونه به آزمایشگاه برسد بکار می رود مثل محیط کشت استوارت

خرید محیط کشت سیگماف مرک و کیولب

دایا اکسیر، وارد کننده محیط کشت سیگما و مرک

شرکت دایا اکسیر واردکننده و مرکز فروش محیط کشت های میکروبی و محیط کشت های سلولی از برندهای سیگما آلدریچ ، مرک و کیولب با مناسب ترین قیمت در خدمت شما محققین و مدیران محترم صنایع می باشد.

قیمت و خرید محیط کشت

جهت اطلاع از قیمت انواع محیط کشت های موجود و ثبت سفارش و خرید محیط کشت از برندهای سیگما، مرک و کیولب، با کارشناسان فروش شرکت از طریق راههای ارتباطی ذیل تماس حاصل فرمایید:

شماره تماس : ۰۲۱۲۲۳۲۷۰۴۳

تلگرام: @dayaexir | واتس اپ: ۰۹۰۱۷۷۷۷۰۲۳

ایمیل :  info@dayaexir.com

محیط کشت های موجود در دایا اکسیر

لیست برخی از محیط کشت های موجود در انبار دایا اکسیر در جدول زیر آمده است: برای استعلام محیط کشتی که مد نظر شماست لطفا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

محیط کشت آگار خوندار

(Blood Agar)

محیط کشت آگار شکلاته

(Chocolate Agar)

محیط کشت برلیانت گرین آگار (Briliant Green Agar)

محیط کشت مک کانکی آگار (Macconkey Agar)

محیط کشت سابور دکستروز آگار (Sabouraud Dextrose Agar)

محیط کشت

DNASE Test Agar

محیط کشت مولر هینتون آگار (Mueller Hinton Agar)

محیط کشت متیل رد – وژوسپروسکار Methyl red- Veges proskaure Broth MR-VP

محیط کشتSIM

 (Sulfid Indol Motility)

محیط کشت سیمون سیترات آگار (Simmons Citrate Agar)

محیط کشتTSI

 (Triple Sugar Iron Agar)

محیط کشت ائوزین متیلن بلو آگار (EMB)

محیط کشت Lysine Iron Agar

محیط کشت Bile Esculin Agar

محیط کشت هکتون انتریک آگار (Hekton Entric Agar)

محیط کشتSSآگار

 (Salmonella Shigella Agar)

کازو آگار

کازو براث

LMX آگار

XLD

SPS آگار

سابرودکستروز براث

پلیت کانت آگار

محیط کشت مولر هینتون براث

پوتیتو دکستروز آگار

بلاد آگار

اوره براث

آگار – آگار

VBR

BHI آگار

BHI براث

پپتون واتر

براد پارکر

جیولیتی کانتونی براث

اوره آگار

RVS

VRBD

YGC

سابرودکستروز آگار

سلنیت F برلیانت گرین آگار

اورنج سرم آگار

خرید محیط کشت مرک و سیگما دایا اکسیر 02122327043
خرید محیط کشت مرک و سیگما دایا اکسیر ۰۲۱۲۲۳۲۷۰۴۳

92 دیدگاه در فروش محیط کشت خرید محیط کشت

    • دایا اکسیر says:

      با سلام
      محیط کشت های براث در انواع مختلف موجود میباشند. لطفا با شماره های دفتر تماس حاصل فرمایید. 02122327043 / 09017777023

  1. پروین شجاعی says:

    سلام
    چندعدد پودر محیط کشت لازم دارم
    حداقل ججم رو میخوام
    از چه برندی باید تهیه کنم و نحوه پرداخت به چه صورت میباشد

    • دایا اکسیر says:

      با سلام
      محیط کشت های 100 گرمی از برند کیولب و نحوه پرداخت نقدی میباشد. جهت دریافت پیش فاکتور با شماره های 02122327043 و 09017777023 تماس حاصل فرمایید.

    • دایا اکسیر says:

      با سلام
      بله این محیط موجود میباشد جهت دریافت قیمت بروز با شماره دفتر 02122327043 تماس حاصل فرمایید. کارشناسان سریعا پاسخگو میباشند.

    • دایا اکسیر says:

      سلام وقت بخیر
      شما میتوانید جهت سفارش و همچنین استعلام قیمت و موجودی با شماره های 9017777023 و همچنین شماره های 02122327043 تماس حاصل فرمایید کارشناسان سریعا پاسخگو هستند.

    • دایا اکسیر says:

      سلام
      محیط کشت های ما از برند های مرک و کیولب هستند و در مقادیر 100 و 500 گرمی موجود میباشند
      جهت دریافت قیمت ها با کارشناسان تماس حاصل فرمایید

    • دایا اکسیر says:

      با سلام
      بله برای مشاهده محیط کشت های میکروبی به سایت دایا اکسیر دسته محصولات مراجعه نمایید. همچنین برای مطالعه تفاوت این دو محیط کشت به صفحه محصول محیط کشت نوترینت براث مراجعه نمایید.

  2. محمد کیمیایی says:

    سلام وقت بخیر یه سری آنتی بیوتیک و محیط کشت از برند مرک میخواستم شما از مواد شیمیایی برند مرک هم موجود دارید؟

    • دایا اکسیر says:

      لطفا با شماره ۲۲۳۲۷۰۴۳-۰۲۱ تماس بگیرید و اطلاعات لازم برای خرید محیط کشت میکروبیولوژی را دریافت کنید.

  3. سعيد says:

    سلام.انرژی زیادی که صرف جستجو , انتخاب و انتشار مطالب آموزشی نموده اید قابل تقدیر است.
    مدتی با یکی از دوستانم در شهرستان بکار تهیه و وتوزیع لوازم و مواد آزمایشگاهی مشغول بودیم که با شیوع کرونا کارمان خاتمه یافت. تعداد کمی محیط کشت برامون مونده .آیا شما تمایلی به خریدشان دارید؟
    با تشکر

    • دایا اکسیر says:

      سلام خدمت شما. ممنون از همراهی شما با دایا اکسیر. خرید محیط کشت های باقی مانده آزمایشگاه ها مقدور نمیباشد. سپاس

  4. پینگ بک: فروش محیط کشت بریلا براث BRILA brothکاتالوگ نامبر 105454 مرک Merck - دایا اکسیر

    • dayaexir says:

      سلام خدمت شما
      قیمت محیط کشت ها را به دلیل نوسانات ارز در سایت درج نمی کنیم برای استعلام انلاین قیمت ها لطفا با ما تماس بگیرید : 02122327043

    • dayaexir says:

      سلام خدمت شما
      برای اطلاع از قیمت بروز و آنلاین محیط کشت با کارشناسان ما در دایا اکسیر تماس بگیرید
      02122327043

  5. مبین says:

    سلام من داخل سایتتون زیاد دیدم که به سیگما آلدریچ و مرک اشاره می کنید خواستم بگم بگم اگه می شه یکم بیشتر در موردشون توضیح بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت استعلام قیمت مواد آزمایشگاهی لطفا ارتباط بگیرید
error: Content is protected !!