در این مطلب از دایا اکسیر مرکز فروش مواد شیمیایی در تهران میخواهیم درمورد یک موضوع پرطرفدار یعنی تفاوت CAS No و Cat No صحبت کنیم. بسیاری از افراد به اشتباه از شماره رجیستری یا Cas No به جای کد ماده شیمیایی استفاده می کنند. زیرا تفاوت CAS No و Cat No را نمی دانند.

می توانید محتوای این مطلب را به صورت صوتی گوش دهید.

 

تفاوت CAS No و Cat No چیست؟

Cas No یا register No شماره ثبت ماده شیمیایی است و توجیهی برای تولید ندارد. در نتیجه بسیاری از مواد شیمیایی که در آزمایشگاه ها سنتز می شوند دارای Cas No هستند ولی به دلیل عدم تولید، شماره کاتالوگ یا Product No یا Order No ندارند. پس از جستجوی نام ماده آزمایشگاهی در نوار ابزار جستجوی سایت کمپانی تولید کننده، در این صفحه برای هر محصول دو کد نمایش داده می شود:
  1. CAS Number
  2. Catalogue Number
یکی دیگر از تفاوت CAS No و Cat No این است که باید دقت کرد که کد ماده شیمیایی آزمایشگاهی در واقع همان Catalogue Number است که یک عدد و یا ترکیبی از ارقام و حروف بوده و بیانگر خلوص، گرید و مشخصات ماده است. در حالی که CAS Number صرفا شماره ثبت ماده شیمیایی است و منحصر به فرد هم نیست. همانطور که در تصویر هم مشاهده می‌کنیم برای ماده شیمیایی استون دو محصول مختلف با Catalogue Number متفاوت و CAS Number یکسان داریم. به این ترتیب می توان گفت که برای سفارش ماده شیمیایی مورد نظر باید لزوما Catalogue Number ماده دلخواه را بدانیم.
تفاوت CAS No و Cat No
تفاوت CAS No و Cat No

چه اطلاعاتی از کاتالوگ نامبر یک محصول بدست می آید؟

حال اگر روی نام و Catalogue Number یکی از محصولات نمایش داده شده کلیک کنیم صفحه جزئیات کامل آن محصول باز می شود. در این صفحه اطلاعات بیشتری در باره این محصول وجود دارد که عبارتست از:
  • فرمول شیمیایی
  • جرم مولی
  • نام های جایگزین متداول
  • ساختار مولکولی
  • کاربردها
  • خواص فیزیکی و شیمیایی
  • موارد ایمنی
  • شرایط نگهداری
  • خلوص ، چگالی و …
به عنوان مثال برای استون که Catalogue Number آن ۸۲۲۲۵۱ است چهار نوع بسته بندی مختلف موجود می باشد. هر کدام از این بسته بندی ها کد Catalogue Number منحصر به فرد دارد. این کد یک عدد ۱۰ رقمی است که ۶ رقم آن مربوط به Catalogue Number ماده مورد نظر بوده و ۴ رقم بعدی کد یکتایی است که مشخصات بسته بندی را نشان می دهد.  

چه اطلاعاتی از شماره رجیستری Cas No یک محصول بدست می آید؟

از طریق رجیستری نامبر یک ماده در داخل سایت کمپانی تولید کننده می توان به اطلاعات ماده با گریدهای مختلف و با حجم های متفاوت که توسط آن کمپانی تولید می شود دسترسی پیدا کرد.

سخن پایانی

در این مطلب از دایا اکسیر به تفاوت CAS No و Cat No پرداخته شد. به این ترتیب دیدیم که منظور از کد مواد شیمیایی در واقع Catalogue Number ماده مورد نظر است. اگر چه CAS Number را هم می توان به عنوان کد مواد شیمیایی در نظر گرفت؛ نباید فراموش کرد که برای سفارش مواد شیمیایی آزمایشگاهی فقط باید از Catalogue Number استفاده کنیم.

10 دیدگاه در تفاوت CAS No و Cat No مواد آزمایشگاهی چیست؟

  1. پریناز مختاری says:

    سلام وقت بخیر شرکت شما از محصولات سیگما هم موجود داره؟ میشه در مورد کیفیت محصولات سیگما یکم توضیح بدین

  2. نفیسه رحمانی says:

    سلام
    فروش مواد شیمیایی شما بر اساس کاتالوگ نامبر هست ؟ یعنی باید حتما کاتالوگ نامبر داشته باشیم که سفارش بدیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت استعلام قیمت مواد آزمایشگاهی لطفا ارتباط بگیرید
error: Content is protected !!