شرکت های مواد شیمیایی با داشتن یک استراتژی فروش خوب می‌توانند به موفقیت نزدیک شوند. فعالیت در حوزه خرید و فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی و صنعتی اگر طبق برنامه ریزی دقیق انجام نشود در میانه راه، شرکت ها را با مشکلات و چالش های زیادی مواجه می کند. بارها به اثبات رسیده است که داشتن استراتژی‌ های مناسب می‌تواند یک شرکت را در بازار به شهرت و اعتبار برساند و یا عدم استفاده از آن می تواند منجر به شکست شود. شناسایی مشتریان در بازارهای هدف یکی از ابزارهای موفقیت برای فروش در شرکت های مواد شیمیایی است.

 اما به راستی بهترین استراتژی فروش برای شرکت های مواد شیمیایی چیست و مدیران این کسب و کارها چگونه می توانند به آن دست پیدا کنند؟

پاسخ به سوال فوق دقیقاً همان مطلبی است که در این بخش به آن می پردازیم؛

رهبری مجموعه های فروش و توزیع مواد شیمیایی برای برنامه های آینده

یکی از مهمترین نکات در برنامه ریزی استراتژی فروش، توجه به هدایت و رهبری تیم و برنامه ریزی ها در آینده است. کوچک ترین شرکت های شیمیایی نیز از یک استراتژی خاص تبعیت می‌کنند. در یک برنامه رهبری و کاملاً منظم، چشم‌ انداز شرکت برای فروش در آینده مشخص می‌ شود؛ چالش‌ها و مشکلات، معین می گردند و سپس بهترین راه حل پیشنهاد می شود.

در برنامه ‌ریزی برای رهبری شرکت های مواد شیمیایی، قیمت گذاری صحیح مواد و شیوه های تبلیغاتی مناسب، دقیقاً مشخص می شود. مدیران این شرکت ها مزایا و معایب شیوه های مختلف فروش و بازاریابی را دسته بندی می کنند و به ترتیب اولویت، آنها را مشخص می نمایند. تمامی اهداف در حقیقت برای جذب مشتریان بیشتر و تبدیل مشتریان کوتاه مدت به مشتریان وفادار است.

در استراتژی فروش برای شرکت های مواد شیمیایی، رهبران شرکت یا مدیران باید دقیقاً با یک چالش مشخص نسبت به چشم انداز آینده شرکت، برنامه‌ریزی کنند. به طور مثال برای شرکت مواد شیمیایی آزمایشگاهی، داشتن برنامه های حمایتی و بازاریابی برای خدمت رسانی و تامین مواد برای شرکت ها، کارخانه ها و دانشگاه ها ضرورت دارد. تمام برنامه های فروش و مشتری مداری بر اساس همین اصل تدوین می شوند.

تمرکز بر بازار هدف محدود برای نمایندگی های مواد شیمیایی

 یکی دیگر از نکاتی که در استراتژی فروش در شرکت های مواد شیمیایی اهمیت دارد، تمرکز بر یک بازار هدف محدودتر است. هرچه بازار هدف، محدودتر باشد، موفقیت شرکت ها در فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی بسیار چشمگیر و ارزشمند خواهد شد.

شرکت های مواد شیمیایی می توانند در ابتدا مواد شیمیایی آزمایشگاهی برای دانشگاه‌ ها را تامین کنند و پس از اینکه به موفقیت و اعتبار رسیدند، حوزه فعالیت خود را گسترش داده و مواد مورد نیاز آزمایشگاه های کارخانه ها و شرکت ها را نیز تامین نمایند. 

تفاوتی نمی کند که چه تعداد نیروی کار در شرکت های مواد شیمیایی در حال فعالیت هستند؛ آنچه اهمیت دارد این است که در مدت مشخص بتوانند برنامه ‌ها و اهداف سازمان را به درستی پیش ببرند.

رهبری شرکت های مواد شیمیایی

انعطاف پذیری برای شرکت های مواد شیمیایی

یکی از اصول موفقیت در برنامه ‌ریزی استراتژی فروش در این مجموعه ها، انعطاف پذیر بودن است. برای برنامه ریزی از گفتن واژه های “غیر ممکن” و واژه هایی با مفهوم منفی جداً خودداری کنید. اگر مدیر یک شرکت فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی هستید، خدمات تامین مواد را برای مکان های مختلف برنامه ریزی کنید. در فرآیند فروش باید انعطاف پذیر باشید تا مشتریان بیشتری به سمت شما جذب شوند. اغلب فروشندگان تصور می کنند فروش بیشتر به معنای جذب اعتماد مشتریان است که در حقیقت، این چنین نیست! مشتریان وفادار به مشتریانی گفته می شود که تمام خدمات خود را در طولانی مدت از یک شرکت دریافت کنند. توجه به اصل رضایتمندی مشتریان باید جزو اهداف اولیه برای شرکت ها باشد.

اولویت بندی برای فروش

یکی از نکاتی که می‌تواند این فعالیت را با موفقیت بیشتری روبه‌رو کند، اولویت بندی برای فروش است. اگر شما مدیر یک مجموعه هستید و با حجم زیادی از سفارشات در طول یک روز مواجه می شوید، برنامه های فروش خود را اولویت بندی کنید. به طور مثال برای فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی، اولویت اول را برای دانشگاه ‌ها اختصاص دهید و اولویت های بعدی را به شرکت ‌های صنعتی.

از طرفی دیگر می‌توانید اولویت فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی را در دسته مواد حلال ها یا مواد جامد دسته بندی کنید. برای سهولت و برنامه ریزی و اولویت بندی برای فروش، مدیر برنامه ریزی فروش یا مدیر فروش باید در شرکت های مواد شیمیایی وجود داشته باشد. فرایند فروش نیز حتماً باید در قالب یک تیم کاری انجام شود.

شرکای کاری در شرکت های فروش مواد شیمیایی

عامل دیگری که شرکت های مواد شیمیایی را با موفقیت در بازار روبرو می‌سازد، داشتن شرکای کاری و همکاران تجاری است. بدون شک شما به تنهایی نمی توانید قسمتی از بازار را برای فروش در اختیار بگیرید. اگر یک شریک کاری یا یک تیم کاری داشته باشید که توسط یک یا چند شرکت دیگر اداره می شود، به راحتی می توانید حوزه عملیات خود را گسترده کنید. فراموش نکنید شرکای کاری باید از نظر نحوه فعالیت و نوع محصولات با یکدیگر همسان و سازگار باشند. این روش کار موجب می شود اشتراک گذاری نظرات و تصمیم گیری ها به سهولت امکان پذیر شود.

سخن پایانی

برای افزایش میزان فروش می توان استراتژی های فروش متفاوتی را اجرا کرد، اما قطعاً بهترین راهکار، روشی است که بتوان از طریق تجربه واقعی، میزان فروش را افزایش داد. برای برخی از شرکت‌ ها استفاده از ابزارهای آنلاین و بازاریابی دیجیتالی، بهتر پاسخ می‌دهد و برای برخی دیگر فروش فیزیکی و بازاریابی حضوری تاثیرات مثبت خواهد داشت.

آنچه مسلم است این که تمام شرکت ها باید روابط کاری خود را بر اساس تعاملات مثبت و عمیق تر با مشتریان پایه‌گذاری کنند. تیم کاری در این شرکت ها باید از آموزش ‌های لازم برخوردار باشند تا بتوانند هنگام ثبت سفارش خرید از تولید کننده و سپس توزیع مواد شیمیایی میان مشتریان خود، به بهترین شکل عمل کنند.

شرکت “دایا اکسیر” پیشرو در تهیه و توزیع مواد شیمیایی – آزمایشگاهی یکی از بهترین نمایندگی های تهیه و توزیع مواد شیمیایی در تهران است که  توانسته مراکز دانشگاهی و آزمایشگاه تحقیقاتی را به خوبی تحت پوشش خود قرار دهد. برای ثبت سفارش خرید مواد شیمیایی به ویژه مواد آزمایشگاهی سیگما آلدریچ می توانید با این شرکت تماس حاصل کنید.

2 دیدگاه در شرکت های مواد شیمیایی و بهترین استراتژی فروش

  1. زهرا says:

    ببخشید تو سایت شما به شرکت سیگما آلدریچ اشاره شده و من دیدم می خواستم بدونم شرکت های فروش مواد شیمیایی دیگه ای هم نمایندگی دارین شما؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت استعلام قیمت مواد آزمایشگاهی لطفا ارتباط بگیرید
error: Content is protected !!