ماده ملاتونین (Melatonin) یکی دیگر از مواد شیمیایی شرکت سیگماآلدریچ است که در ادامه به جزئیات بیشتری در مورد آن می پردازیم؛

ملاتونین Melatonin چیست

ملاتونین (N-استیل-۵-متوکسیتریپتامین) از یک اسید آمینه ضروری تریپتوفان سنتز می شود و یک نوروهورمون غده صنوبری است. فعالیت مهار رادیکال های آزاد مستقیم و غیر واسطه گیرنده ناشی از ملاتونین ، آن را از سایر هورمون های کلاسیک منحصر به فرد می کند. ملاتونین در ارگانیسم های مختلف مانند باکتری ها ، جلبک ها ، قارچ ها ، گیاهان ، حشرات و مهره داران از جمله انسان بیان می شود.

این ماده در جانوران، به‌عنوان هورمونی شناخته می‌شود که توسط غده پینه‌آل در مغز در شب ترشح می‌شود و با کنترل چرخه خواب و بیداری مرتبط است. مقدار ترشح این هورمون در شب به حداکثر و در نزدیکی ظهر به حداقل می‌رسد. ترشح ملاتونین، در روزهای کوتاه فصل زمستان ممکن است زودتر، یا در اغلب موارد دیرتر شروع شود. این تغییر روند ممکن است در ایجاد علائم اختلال عاطفی فصلی (افسردگی زمستانی) نقش داشته باشد. میزان طبیعی این هورمون با افزایش سن به تدریج کاهش پیدا می‌کند. در برخی از سالمندان ممکن است تولید آن به حد ناچیزی برسد، یا به‌طور کامل قطع شود.

در مهره‌داران، Melatonin در هماهنگ‌سازی ریتم‌های شبانه‌روزی، از جمله زمان خواب و بیداری و تنظیم فشار خون و در کنترل ریتم‌های فصلی از جمله تولید مثل، چاق شدن، پوست‌اندازی و خواب زمستانی نقش دارد. بسیاری از اثرات آن از طریق فعال شدن گیرنده‌های Melatonin است در حالی‌که برخی دیگر به‌دلیل نقش آن به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان است. در گیاهان نیز برای دفاع در برابر استرس اکسیداتیو عمل می‌کند. ملاتونین در سال ۱۹۵۸ کشف شد.

مقدار بسیار کمی از Melatonin در غذاهایی مانند گوشت‌ها، حبوبات، میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد. این ماده همچنین به‌صورت مکمل غذایی (مکمل Melatonin) در بازار وجود دارد، هرچند ارزش تغذیه‌ای شناخته‌شده‌ای ندارد.Melatonin طبیعی در مواد غذایی از جمله آلبالو، موز، آلو، انگور، برنج، غلات، گیاهان دارویی، روغن زیتون موجود است. مصرف شیر و آلبالو می‌تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد. هنگامی که پرندگان خوراک گیاهی غنی از این ماده مانند برنج را مصرف کنند، Melatonin به گیرنده‌های ملاتونین در مغز آن‌ها متصل می‌شود. هنگامی که انسان از غذاهایی مانند موز، آناناس و پرتقال استفاده کند، سطح ملاتونین خون به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

کاربرد ملاتونین Melatonin

Melatonin برای مطالعات زیر به حیوانات آزمایشی تجویز شده است:

    • تعیین اینکه آیا مصرف طولانی مدت ملاتونین قادر به ایجاد تغییرات تولیدمثلی است و چگونه ملاتونین عملکرد محافظتی خود را در رابطه با اکسیداسیون لیپید و فعالیت های آنتی اکسیدانی در تخمدان موش در طی تخمک گذاری اعمال می کند.
    • تعیین تأثیر ملاتونین بر استرس شبکه آندوپلاسمی و بیان سرتوین ۱ در سلولهای عصبی موشهای تازه متولد شده پس از هیپوکسی ایسکمی.
    • جهت بررسی اثر ملاتونین بر اختلال عملکرد روده مزمن ناشی از استرس در موشهای تحت فشار

مکمل‌های غذایی گاهی برای درمان مشکل بی‌خوابی به‌کار می‌روند. اگر زمانی که دارو خورده می‌شود صحیح نباشد، در عوض می‌تواند سازگاری و تنظیم خواب را به تأخیر بیندازد. دانشمندان همچنین در حال تحقیق دربارهٔ سایر اثرات احتمالی مؤثر ملاتونین هستند از جمله:

  • شواهدی مقدماتی وجود دارد که مصرف ملاتونین به‌عنوان مکمل غذایی، ممکن است گسترش سرطان را در بدن متوقف کند یا به تأخیر بیندازد، دستگاه ایمنی را تقویت کند و فرایند پیری را کُند کند.
  • درمان اختلال عاطفی فصلی
  • کمک به تنظیم خواب افرادی که در شیفت‌های عصر یا شب کار می‌کنند. به‌نظر می‌رسد که ملاتونین در برابر مشکلات خواب افرادی که در شیفت‌کاری می‌کنند، استفادهٔ محدود داشته باشد. شواهد آزمایشی حاکی از آن است که ملاتونین باعث افزایش مدت زمانی می‌شود که افراد قادر به خوابیدن هستند.
  • پیشگیری یا کاهش مشکلات خواب یا گیجی پس از جراحی
  • کاهش سردردهای مزمن خوشه‌ای

موارد منع مصرف

مکمل Melatonin برای افراد زیر مناسب نمیباشد:

  • افراد با فشار خون بالا
  • افراد با نارسایی کلیه
  • زنان باردار و شیرده: اغلب داروهای بارداری، باعث می‌شوند که تأثیر Melatonin بیش از حد مجاز در بدن شود. این مسئله باعث می‌شود که به نوعی سیستم عصبی مرکزی بدن آن‌ها آسیب ببیند. به همین دلیل توصیه می‌شود که در طول دوره بارداری به هیچ وجه از این قرص‌ها استفاده نشود.
  • افراد دچار افسردگی
  • افراد داری تشنج و صرع
  • افراد زیر ۲۰ سال

همچنین استفاده دراز مدت از این مکمل در افرادی که سابقه تومور و سرطان پستان دارند و بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر(IBS) توصیه نمی‌شود. بهتر است این مکمل، یک ساعت پیش از خواب استفاده شود و همچنین با کاهش نور محیط، اثرگذاری آن افزایش می‌یابد.

مشخصات ماده Melatonin

کاتالوگ نامبرM5250
نام لاتین Melatonin
نام فارسیملاتونین
نام مشابهN-Acetyl-5-methoxytryptamine
Cas no۷۳-۳۱-۴
فرمول شیمیاییC13H16N2O2
گرید مادهpowder, ≥۹۸% (TLC)
وزن مولکولی۲۳۲.۲۸
شرایط نگهداری−۲۰°C

نحوه خرید ملاتونین Melatonin

شرکت دایا اکسیر با همکاری کارشناسان مجرب خود در بخش فنی و فروش جهت تأمین مواد اولیه پروژه های تحقیقاتی، ماده آزمایشگاهی Melatonin سیگما آلدریچ با کیفیت بالا و قیمت مناسب را فراهم نموده است. شما می توانید جهت خرید این ماده با بخش فروش شرکت دایا اکسیر تماس حاصل بفرمایید و پس از دریافت پیش فاکتور و اطمینان حاصل کردن از صحیح بودن کاتالوگ نامبر ماده درخواستی، اقدام به ثبت سفارش نمایید.

تحویل کالاهای خریداری شده و زمان تحویل آن ها به صورت زیر می باشد.

  •  کالاهای موجود در انبار  ۲۴ تا ۴۸ ساعت
  • کالاهای وارداتی ۱ الی ۲ ماه کاری

روش های ارسال کالا

  • مشتریان تهران: ارسال توسط پیک موتوری
  • مشتریان سایر شهرها: ارسال توسط شرکت های حمل و نقل کالا

 

قیمت ملاتونین (Melatonin)

دایا اکسیر وارد کننده بدون واسطه فروش مواد آزمایشگاهی سیگما میباشد و  آماده پاسخگویی با قیمت های مناسب به استعلام قیمت مواد آزمایشگاهی خریداران محترم می باشد.

خرید ملاتونین سیگما آلدریچ دایا اکسیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت استعلام قیمت مواد آزمایشگاهی لطفا ارتباط بگیرید
error: Content is protected !!