محیط کشت سولفیت آیرون آگار ( Sulfite iron agar (base) ) از جمله محیط کشت های تولید شده توسط شرکت مرک از بزرگترین شرکت های تولید کننده مواد آزمایشگاهی و محیط کشت میکروبی در جهان است. در این مطلب کاربرد، مشخصات دقیق و نحوه خرید این محیط کشت از دایا اکسیر فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی را بخوانید.

توضیحات محیط کشت سولفیت آیرون آگار

محیط سولفیت آیرون آگار مناسب برای کشت سطحی گونه‌های کلستریدیوم و سایر میکروارگانیسم‌های میکروآئروفیل و بی‌هوازی می‌باشد. به بیان ساده‌تر این محیط برای آشکارسازی و شمارش گونه‌های کلستریدیوم در گوشت، محصولات گوشتی و سایر غذاها به کار می‌رود.

کازئین پپتون و عصاره مخمر موجود در محیط کشت سولفیت آیرون آگار منبع نیتروژن ، سولفور ، کربن ، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. باکتری‌های H2S مثبت ، سولفیت را به سولفید که آهن را فعال می‌کند، احیا می‌کنند بر اساس این واکنش نقطه‌ای سیاه در مرکز کلنی‌ها تشکیل می‌شود. از طرف دیگر باکتری‌هایی که به میزان کم‌تری H2S مثبت هستند کلنی‌های قهوه‌ای را تشکیل می‌دهند. در محیط بی‌هوازی clostridia در چنین وضعیتی کلنی‌های سیاه‌رنگ تولید می‌کند.

محیط کشت آیرون سولفیت آگار اصلاح شده کامرون سولفیت آگار است که توسط انجمن ملی کنسروهای آمریکا ساخته شده است. و برای اولین بار توسط برنانس نشان داده شد که غلظت ۰٫۱ درصد سولفیت در فرمول اولیه برای برخی از سویه ها را مهار می کند. و مشاهدات کلستریدیوم اسپوروژنز بعداً توسط موسل و همکاران تأیید شد که در نتیجه نشان دادند که ۰٫۰۵٪ غلظت سولفیت برای موجودات بازدارنده نبود. اکثر کلستریدیاها در سیتوپلاسم خود سولفیت ردوکتاز دارند اما آنها قادر به بیرون کردن آنها نیستند. بنابراین هنگامی که H2S از سولفیت تولید می شود کلنی به دلیل وجود تشکیل رسوبات سولفید آهن از سیترات تاریک می شود.

گونه های گرمادوست معمولی Desulfotomaculum nigrificans کلنی های کروی سیاه رنگ متمایز را در عمق ایجاد می کند. واکنش سیاه شدن تنها شواهد احتمالی رشد کلستریدیایی است. تست تایید برای شناسایی بسیاری از باکتری های گرم منفی وجود دارند که باید انجام شود و این باکتری ها قادر به کاهش سولفیت با تولید سولفید آهن متوسط هستند. اما در این موارد آنزیم ها خارج سلولی هستند و کل محیط تیره می شود و شمارش آنها را نشان می دهد.

تریپتون نیتروژن و سایر مواد مغذی لازم برای حمایت از رشد باکتری ها را فراهم می کند. باکتری های کاهنده سولفیت معمولاً در نتیجه کاهش سولفیت به سولفید که با نمک آهن III واکنش می دهد کلنی های سیاه رنگ تولید می کنند. برای تشخیص ارگانیسم های عامل فساد سولفید دو روش می توان دنبال کرد:

الف) روش کشت عمیق

ب) روش آتنبرو و اسکار

ترکیبات محیط کشت سولفیت آیرون آگار

  • پپتون از کازئین
  • عصاره مخمر
  • سولفیت سدیم
  • agar-agar
  • سولفات آهن (II)

هشدار و اقدامات احتیاطی محیط کشت آیرون سولفیت آگار

  1. قبل از باز کردن ظرف برچسب را با دقت بخوانید.
  2. هنگام کار با نمونه ها و محیط کشت از دستکش و لباس محافظ و محافظ چشم استفاده کنید
  3. سعی کنید بهترین روش های آزمایشگاهی میکروبیولوژیکی پیروی کنید.
  4. در هنگام کار با نمونه های بالینی باید اقدامات احتیاطی استاندارد طبق دستورالعمل های تعیین شده رعایت شود.
  5. دستورالعمل های ایمنی کار بر روی برگه های اطلاعات ایمنی فردی ثبت شده است

محدودیت های محیط کشت سولفیت آیرون آگار

  1.  این محیط یک محیط عمومی است و ممکن است از رشد موجودات سریع پشتیبانی نکند.
  2.  آزمایشات بیوشیمیایی بیشتری برای تایید باید انجام شود

عملکرد و ارزیابی محیط کشت آیرون سولفیت آگار

زمانی انتظار می رود که محیط عملکرد خوبی داشته باشد که مطابق دستورالعمل روی برچسب در دوره انقضا و دمای توصیه شده استفاده شود،

ذخیره سازی و ماندگاری محیط کشت سولفیت آیرون آگار

  1. پودر محیط کشت در دمای ۳۰-۱۰ درجه سانتیگراد در ظرف دربسته نگهداری شود.
  2. محیط آماده شده در دمای ۳۰-۲۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود.
  3. قبل از تاریخ انقضا روی برچسب محیط را استفاده کنید.
  4.   درب بطری را پس از هر با مصرف محکم بسته و در جای خشک و خنک نگهداری شود تا از تشکیل توده های ناشی از رطوبت آن جلوگیری شود.
  5. به دلیل ماهیت رطوبت سنجی محصول نگهداری نامناسب محصول ممکن است منجر به تشکیل توده شود به همین دلیل باید در خشک نگهداری شود
  6. محصول را در مکانی با تهویه محافظت شده از دمای شدید و منابع قابل اشتعال ظرف را پس از استفاده محکم ببندید.
  7. بهترین عملکرد محصول در صورتی است که در دوره انقضای مشخص شده استفاده شود.

کاربرد محیط کشت سولفیت آیرون آگار

محیط کشت آیرون سولفیت آگار برای تشخیص ارگانیسم های بی هوازی گرمادوست که باعث فساد سولفید در غذا می شوند بکار گرفته می شود.

مشخصات محیط کشت سولفیت آیرون آگار

کاتالوگ نامبر۱۱۰۸۶۴M
نام لاتینSulfite iron agar (base)
نام فارسیسولفیت آیرون آگار
نام مشابهSulfit-Eisen-Agar (Basis)
شرایط نگهداری۱۵-۲۵°C
برند های موجودمرک - کیولب
بسته بندی۱۰۰ گرم – ۵۰۰ گرم

خرید محیط کشت Sulfite iron agar base

شرکت دایا اکسیر با همکاری کارشناسان مجرب خود در بخش فنی و فروش جهت تأمین مواد اولیه پژوهش های تحقیقاتی، محیط کشت سولفیت آیرون آگار با کیفیت بالا و قیمت مناسب را فراهم نموده است. شما می توانید جهت خرید این ماده با بخش فروش شرکت دایا اکسیر تماس بگیرید.همچنین برای مشاهده لیست محصولات محیط کشت به سایت دایا اکسیر دسته محصولات مراجعه نمایید.

قیمت محیط کشت Sulfite iron agar base

دایا اکسیر مرکز فروش مواد شیمیایی در تهران و نمایندگی شرکت مرک، آماده پاسخگویی به استعلام قیمت محیط کشت خریداران محترم با قیمت های مناسب می باشد.

سولفیت آیرون آگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت استعلام قیمت مواد آزمایشگاهی لطفا ارتباط بگیرید
error: Content is protected !!