محیط کشت سابرو دکستروز براث (Sabouraud dextrose broth) از جمله محیط کشت های تولید شده توسط شرکت مرک از بزرگترین شرکت های تولید کننده مواد آزمایشگاهی و محیط کشت میکروبی در جهان است. در این مطلب کاربرد، مشخصات دقیق و نحوه خرید این محیط کشت از دایا اکسیر فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی را بخوانید.

توضیحات محیط کشت سابرو دکستروز براث

سابرو دکستروز براث (sabouraud dextrose broth) یا به اختصار SDB  محیط کشتی مایع و انتخابی است که برای جداسازی و یا ایزوله کردن درماتوفیت ها، قارچ ها ( به خصوص قارچ هایی که برای عفونت های  پوستی به کار می رود) و مخمر ها به کار می رود.همچنین  برای رشد باکتری رشته ای نوکاردیاسه و نیز جداسازی قارچ ها از نمونه های بالینی و غیر بالینی به کار می رود.محیط کشت Sabouraud Dextrose broth یک محیط مایع است که برای کشت مخمرها ، کپک ها و میکروارگانیسم های اسیدی استفاده می شود. PH به منظور افزایش رشد قارچها ، به ویژه درماتوفیت ها و جلوگیری از رشد باکتریها در نمونه های بالینی، تقریباً به ۵.۶ تنظیم می شود.

از محیط کشت سابرو دکستروز براث همچنین برای کشت انواع خاصی از قارچ ها استفاده میشود. برای کشت انواع خاصی از باکتری ها و درماتوفیت ها میتوان به این محصول کلرامفنیکل فلوکا اضافه کرد.

آنزیم های موجود در این محیط کشت آمینو اسیدها، نیتروژن، کربن و مواد معدنی آن را فراهم میکنند که برای رشد ارگانیسم‌ها لازم اند. دکستروز مانند منبع انرژی عمل میکند که وجود آن به مقدار لازم و اسیدی بودن محیط کشت باعث تکثیر انتخابی قارچ های مورد نظر میشود.

غلظت دکستروز بالا و اسیدی می باشد .به عبارت دیگر محیط کشت sda  برای جداسازی ، کشت و نگهداری گونه های غیر بیماری زا و بیماریزا از قارچ ها و مخمرها استفاده می شود.

این محیط توسط Roymond Sabouraud در سال ۱۹۸۲ برای کشت درماتوفیت ها ابداع شد که بعد ها در سال ۱۹۷۷ به صورت فرمول امروزی ایجاد شد.

این نکته لازم به ذکر است که دمای مناسب برای رشد اکثر قارچ های پاتوژن حدود ۳۰ درجه است واکثر درماتوفیت ها در دمای بالا قادر به رشد نیستند.

معمولا قارچ ها از نظر نیازمندی های تغذیه ای سخت رشد نیستند برای مثال :

در رطوبت کم توانایی رشد داشته و به نیتروژن کم نیاز دارند و قادراند در محیط های مورد استفاده برای باکتری ها هم رشد کنند.

محیط کشت های قارچی مانند SDB و مالت آگار از متداول ترین محیط های کشت قارچی به شمار می روند.

سرعت رشد در این محیط ها آهسته است و اسپور زایی و تولید ساختار های افتراقی قارچ به کندی صورت می گیرد وبه همین دلیل است که اکثر آزمایشگاه ها از چندین نوع محیط کشت وشرایط انکوباسیون متنوع برای جداسازی عوامل قارچی استفاده می کنند.

محیط کشت SDB به همراه آنتی بیوتیک هایی مانند کلرامفنیکل ، جنتامایسین ، تتراسایکلین ،سیکلوهگزامید ، پنی سلین ، استرپتومایسین ، نئومایسین به عنوان عوامل انتخابی برای مهار رشد باکتری ها و جداسازی قارچ ها و مخمر ها می باشد.

برای جدا کردن درماتوفیت ها و یا قارچ های دو شکلی از سیکلو هگزامید استفاده می کنیم.برای جلوگیری از رشد باکتری ها در محیط کشت می توان به محیط کشت کلرامفنیکل اضافه کرد تا مهار باکتری ها افزایش پیدا کند و شرایط برای رشد قارچ ها افزایش پیدا کند.

و همچنین شرایط اسیدی محیط مانع از رشد باکتری ها در محیط کشت می شود.توجه شود که برخی از قارچ ها  بیماری زا هستند و به مدت ۲ تا ۴ هفته نگهداری می شوند و از نظر رشد میکروبی بررسی می شوند.البته بسیاری از قارچ های شایع از قبیل آسپرژیلوس فومیگاتوس و کاندیدا آلبیکنس در مدت زمان ۱ تا ۳ روز رشد می کنند.همچنین محیط های کشت در فواصل منظم ( هفته ای ۳ بار ) از نظر رشد میکروبی بررسی می شوند.و در صورت نیاز به محیط های دیگر انتقال می یابد.

PHمناسب برای رشد قارچ ها ۵ تا ۶ است و در دمای ۱۵ تا ۳۷ درجه رشد می کند.

محیط کشت سابرو دکسترو براث حاوی مواد زیر است :

دکستروز ( گلوکز )

پپتون

PHنهایی در ۲۵ درجه

دکستروز به عنوان منبع کربوهیدرات محیط شناخته می شود وپپتون به عنوان منبع تامین کننده کربن ، نیتروژن و آمینو اسید است.

مشخصات ظاهری :

محیط آماده : به صورت مایع است و رنگ کهربایی است .

محیط غیر آماده : به صورت پودری است و به رنگ زرد ( کرم ) دیده می شود.

شرایط نگهداری

این ماده حتی قبل از آماده سازی بسیار رطوبت دوست است بنابراین آن را در جای خشک و  در دمای ۱۰ تا ۳۰ درجه‌ی سانتیگراد نگهداری کنید و در ظرف آن را محکم کنید تا از ورود بخارات آب به آن جلوگیری شود. و محیط آماده در دمای بین ۲ تا ۸ درجه نگهداری شود بهترین زمان استفاده تا قبل از تاریخ انقضای درج شده بر روی برچسب محصول است.

کاربرد محیط کشت سابرو دکستروز براث

  1. محیط پیشنهادی برای تست های استریلیتی ونیز محیطی برای کشت قارچ، مخمر و میکروارگانیسم های اسید اوریک.
  2. برای تشخیص بالینی ، انواع نمونه ها انواع نمونه ها (مو ، پوست ، ناخن ها و غیره) است.

مشخصات سابرو دکستروز براث

کاتالوگ نامبرS3306
نام لاتینSabouraud dextrose broth
نام فارسیسابرو دکستروز براث
نام مشابهSDB, Sabouraud Glucose Broth
شرایط نگهداری۲-۳۰°C
برندهای موجودمرک - کیولب
بسته بندی۱۰۰ گرم - ۵۰۰ گرم

خرید محیط کشت Sabouraud dextrose broth

شرکت دایا اکسیر با همکاری کارشناسان مجرب خود در بخش فنی و فروش جهت تأمین مواد اولیه پژوهش های تحقیقاتی، محیط کشت سابرو دکستروز براث  با کیفیت بالا و قیمت مناسب را فراهم نموده است. شما می توانید جهت خرید این ماده با بخش فروش شرکت دایا اکسیر تماس بگیرید.همچنین برای مشاهده لیست محصولات محیط کشت به سایت دایا اکسیر دسته محصولات مراجعه نمایید.

قیمت محیط کشت Sabouraud dextrose broth

دایا اکسیر مرکز فروش مواد شیمیایی در تهران و نمایندگی شرکت مرک، آماده پاسخگویی به استعلام قیمت محیط کشت خریداران محترم با قیمت های مناسب می باشد.

سابرو دکستروز براث

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت استعلام قیمت مواد آزمایشگاهی لطفا ارتباط بگیرید
error: Content is protected !!