محققان آنالوگ های آنتی بیوتیک جدیدی را طراحی و سنتز کرده اند که در برابر باکتری های مقاوم به دارو موثر است و بستر جدیدی را در مبارزه با این عفونت ها باز می کند.

شرح پژوهش

آنتی بیوتیک ها داروهای حیاتی در درمان برخی از بیماری های باکتریایی هستند. با این حال، به دلیل استفاده بیش از حد و  مداوم آن، تعداد گونه‌های باکتری هایی که به آنتی‌بیوتیک‌های متعدد مقاوم هستند در حال افزایش است و میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد.
توسعه ترکیبات ضد باکتری جدید که چندین باکتری های مقاوم به دارو را هدف قرار می دهند یک زمینه تحقیقاتی است تا بتوان این موضوع رو به رشد را کنترل کرد.

تیمی به سرپرستی پروفسور ساتوشی ایچیکاوا در دانشگاه هوکایدو روی توسعه آنتی باکتریال های جدید کار می کنند. جدیدترین تحقیقات آنها که در مجله Nature Communications منتشر شده است، به جزئیات توسعه یک ترکیب ضد باکتریایی بسیار مؤثر می‌پردازد که در برابر رایج‌ترین باکتری‌های مقاوم به چند دارو مؤثر است.

این تیم بر روی دسته ای از ترکیبات ضد باکتری به نام اسفایریمیسین ها کار میکنند. این ترکیبات عملکرد پروتئینی را کمک از مهندسی پروتئین در باکتری به نام MraY مسدود می کنند. MraY برای تکثیر باکتری ها ضروری است و در سنتز دیواره سلولی باکتری نقش دارد.

باکتری های مقاوم

ایچیکاوا، نویسنده مسئول این مطالعه، توضیح داد: «اسفاریمیسین ها ترکیبات بیولوژیکی هستند و ساختارهای بسیار پیچیده ای دارند. ما تصمیم گرفتیم آنالوگ‌هایی را برای این مولکول طراحی کنیم که ساخت آن آسان‌تر باشد و در عین حال در برابر MraY نیز موثرتر باشد، بنابراین فعالیت ضد باکتریایی آن افزایش می‌یابد. دارویی که طراحی کردیم در برابر استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) و انتروکوک مقاوم به وانکومایسین مؤثر بود. فاسیوم (VRE)، دو مورد از رایج‌ترین باکتری‌های مقاوم به چند دارو است.

این تیم ساختارهای sphaerimicin A را با مدلسازی مولکولی به کمک محاسبات، تجزیه و تحلیل کردند و دو آنالوگ sphaerimicin SPM1 و SPM2 را طراحی و سنتز نمودند. این آنالوگ ها در برابر باکتری های گرم مثبت موثر بودند.

آنها سپس ساختار SPM1 متصل به MraY را تعیین کردند. آنها با مطالعه این ساختار و مقایسه آن با عوامل ضد باکتریایی مرتبط، چگونگی ساده سازی بیشتر مولکول ها را تعیین کردند. آنها در توسعه یک آنالوگ ساده تر مثل SPM3، که فعالیت آن مشابه SPM1 بود، موفق بودند.

علاوه بر اثربخشی آنها در برابر MRSA و VRE، SPM ها در برابر مایکوباکتریوم توبرکلوزیس، باکتری عامل سل که دارای سویه های مقاوم به چند دارو هست، نیز موثر بودند.

نتیجه پژوهش

ایچیکاوا در پایان گفت: “مهم ترین مشارکت ما ساخت اسکلت هسته اسفاریمیسین است و می تواند برای تولید عوامل ضد باکتریایی بیشتر مورد استفاده قرار گیرد که MraY و در نتیجه سویه های مقاوم به چند دارو را مورد هدف قرار می دهند.
اسفاریمیسین بسیار امیدوارکننده است زیرا MraY در باکتری های گرم منفی نیز وجود دارد. هدف ما در آینده شامل بهینه سازی مولکول های SPM توسعه یافته فعلی و توسعه ترکیبات آنتی بیوتیکی حاوی اسفریمیسین برای هدف قرار دادن طیف وسیع تری از باکتری ها خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت استعلام قیمت مواد آزمایشگاهی لطفا ارتباط بگیرید
error: Content is protected !!