دانشمندان مرکز مونل گزارش می‌دهند که گیرنده‌های بویایی زبان یعنی همان رسپتورهایی که بوها را در بینی تشخیص می‌دهند، در سلول‌های چشایی زبان انسان نیز وجود دارند. این تحقیق ممکن است دلیل چگونگی درک طعم غذا توسط مولکول‌های بو را توضیح دهد. برخلاف تصور اکثر مردم طعم متمایز اکثر غذاها و نوشیدنی ها بیشتر از بو می آید تا طعم.

 

توانایی بویایی زبان

طعم، که مولکول‌های شیرین، شور، ترش، تلخ را روی زبان تشخیص می‌دهد، به عنوان دروازه‌بانی برای ارزیابی ارزش غذایی و سمیت چیزی که در دهان می‌گذاریم میباشد. بو اطلاعات دقیقی در مورد کیفیت طعم غذا ارائه می دهد. مغز، ورودی‌های چشایی، بویایی و سایر حواس را ترکیب می‌کند تا حس چند وجهی طعم را ایجاد کند.

تا به حال، چشایی و بویایی سیستم‌های حسی مستقلی در نظر گرفته می‌شدند چرا که تا زمانی که اطلاعات مربوط به آن‌ها به مغز نرسد، با هم تعاملی ندارند. پرسش پسر ۱۲ ساله ی محقق این آزمایش از او که آیا مارها زبان خود را دراز می‌کنند تا بتوانند بو کنند، باعث شکل گیری ایده انجام این تحقیقات شد.

در این تحقیق با استفاده از روش‌های ژنتیکی و بیوشیمیایی برای بررسی کشت‌های سلولی چشایی، محققان دریافتند که سلول‌های چشایی انسان حاوی مولکول‌های کلیدی زیادی هستند که در گیرنده‌های بویایی وجود دارند. آنها سپس از روشی به نام تصویربرداری از کلسیم استفاده کردند تا نشان دهند که سلول های چشایی کشت شده به مولکول های بو به روشی مشابه به سلول های گیرنده بویایی پاسخ می دهند.

این یافته‌ها با هم، اولین نمایش گیرنده‌های بویایی عملکردی در سلول‌های چشایی انسان را ارائه می‌کنند، که نشان می‌دهد گیرنده‌های بویایی ممکن است با تعامل با سلول‌های گیرنده چشایی روی زبان، نقشی در سیستم چشایی داشته باشند.

با توجه به این احتمال، آزمایش‌های دیگر دانشمندان مرکز مونل نشان داد که یک سلول چشایی منفرد می‌تواند حاوی گیرنده‌های چشایی و بویایی باشد. این یافته‌ها برای اولین بار وجود گیرنده‌های بویایی در سلول‌های چشایی انسان را تائید میکند و نشان می‌دهد گیرنده‌های بویایی ممکن است با تعامل با سلول‌های گیرنده چشایی روی زبان، نقشی در سیستم چشایی داشته باشند.

 

وجود گیرنده‌های بویایی و گیرنده‌های چشایی در یک سلول فرصت‌های هیجان‌انگیزی را برای مطالعه برهم‌کنش‌های بین محرک‌های بو و چشایی روی زبان در اختیار محققان  قرار می‌دهد. این یافته‌ها همچنین ممکن است ابزاری برای افزایش درک نحوه تشخیص بوها توسط سیستم بویایی فراهم کند چرا که دانشمندان هنوز نمی دانند که چه مولکولی اکثریت قریب به اتفاق ۴۰۰ نوع مختلف گیرنده های بویایی انسانی را فعال می کند. از آنجایی که سلول‌های چشایی کشت‌شده به بوها پاسخ می‌دهد، می‌توانند به عنوان سنجش غربالگری برای کمک به شناسایی مولکول‌هایی که به گیرنده‌های بویایی خاص انسان متصل می‌شوند، استفاده شوند.

 

در مراحل بعدی تحقیقات، دانشمندان به دنبال تعیین این خواهند بود که آیا گیرنده های بویایی بر روی یک نوع سلول طعمی خاص، به عنوان مثال، سلول های تشخیص شیرینی یا شوری قرار دارند یا خیر. مطالعات دیگر بررسی خواهند کرد که چگونه مولکول های بو واکنش سلول های چشایی و در نهایت درک چشایی انسان را تغییر می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت استعلام قیمت مواد آزمایشگاهی لطفا ارتباط بگیرید
error: Content is protected !!