شرح تحقیقات

اخیرا در تحقیق بسیار جالبی که در مجله Cell Reports منتشر شده،افرادی که DNA مشابه داشتند شباهت ظاهری بسیاربالایی داشتند اما از نظر ژنتیکی هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشتند بررسی گردید و مشخص شد که افراد با شباهت ظاهری بسیار بالا، واریانت های ژنتیکی مشابهی نیز دارند.

افراد با چهره های مشابه

مانل استلر، نویسنده ارشد موسسه تحقیقات لوسمی جوزپ کارراس در بارسلونا، اسپانیا می‌گوید: مطالعه ما، نشان داد که افرادی با چهره های بسیار شبیه به هم دارای ژنوتیپ های مشترک در DNA خود هستند، در حالی که سطوح اپی ژنوم و میکروبیوم در آن ها ناهماهنگ و غیر مشابه است، این موضوع بینشی نادر از شباهت انسان ها به ما ارائه می دهد.

به دلیل گسترش اینترنت و ابزارهای ارتباطی و امکان تبادل تصاویر انسان ها در سراسر جهان به سادگی، تعداد افرادی که به صورت آنلاین به عنوان دوقلوها یا دوقلوهای مجازی شناسایی شده اند ولی از نظر ژنتیکی هیچ ارتباطی با هم ندارند، افزایش یافته است. در مطالعه جدید، استلر و تیمش تصمیم گرفتند افرادی که به طور واضح از نظر ویژگی های چهره مشترک هستند و شباهت ظاهری بالایی دارند را به طور کاملا رندوم انتخاب کرده و در سطح مولکولی بررسی کنند.

برای انجام این کار، محققان افراد مشابه را را از آثار عکاسی فرانسوا برونل، هنرمند کانادایی که از سال ۱۹۹۹ در سراسر جهان عکس‌هایی از افراد شبیه هم جمع آوری میکرده است، انتخاب کردند. آن ها عکس هایی از ۳۲ جفت انسان مشابه را انتخاب کردند و با استفاده از سه الگوریتم مختلف تشخیص چهره، میزان شباهت چهره بین هردو فرد مشابه را در این افراد تعیین کردند.

علاوه بر این، شرکت کنندگان یک پرسشنامه جامع بیومتریک و سبک زندگی را نیز تکمیل کردند و همچنین نمونه بزاق خود را برای انجام آنالیز مولتیومیک (multiomics analysis) ارائه کردند. این مجموعه منحصربه‌فرد از نمونه‌ها به محققان این امکان را داد تا بررسی کنند که چگونه ژنومیک، اپی ژنومیک و میکروبیومیک می‌توانند به شباهت انسان ها در DNA آنها کمک کنند.

نتیجه

به طور کلی، نتایج این تحقیق نشان داد که این افراد ژنوتیپ های مشابهی دارند، اما در متیلاسیون دی ان ای DNA و میکروبیوم متفاوت هستند. بعد از بررسی نیمی از جفت‌های شبیه به هم یعنی ۱۶ جفت توسط هر سه الگوریتم، مشخص شد که ۹ مورد از این ۱۶ جفت بر اساس ۱۹۲۷۷ پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی مشترک در کنار هم قرار گرفتند.

نکته ­ی جالب تر این که علاوه بر مشابهت ژنتیکی، ویژگی‌های فیزیکی مانند وزن و قد، و همچنین ویژگی‌های رفتاری مانند سیگار کشیدن و تحصیلات، در افراد شبیه به هم نیز یکسان بودند. در مجموع، این نتایج نشان می‌دهد که شباهت ژنتیکی نه تنها به ظاهر فیزیکی مشابه منجر می‌شود، بلکه ممکن است بر عادات و رفتار مشترک نیز تأثیر بگذارد.

دانشمندان در این تحقیق نتایجی منحصر به فرد، از ویژگی های مولکولی بالقوه تأثیرگذار بر ساختار چهره انسان ارائه کردند که معتقدند این عوامل، تعیین کننده ویژگی های یکسان فیزیکی و رفتاری انسان ها با چهره های مشابه میباشد.

البته در این مطالعه چند محدودیت وجود داشت که میتوان به کوچک بودن حجم نمونه ها، استفاده از تصاویر سیاه و سفید دو بعدی و غالب بودن شرکت کنندگان اروپایی اشاره کرد. اما با این وجود، این یافته‌ها ممکن است پایه‌ای مولکولی برای کاربردهای آینده در زمینه‌های مختلف مانند زیست پزشکی، تکامل و پزشکی قانونی ارائه دهند. این نتایج در آینده در مواردی مثل پزشکی قانونی ( بازسازی چهره مجرم از روی DNA ) به دست آوردن اطلاعات ژنتیکی مربوط به DNA یک بیمار فقط از روی عکس چهره کاربرد خواهد داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت استعلام قیمت مواد آزمایشگاهی لطفا ارتباط بگیرید
error: Content is protected !!